– Det handler om å produsere ting som vil vare

Tekst

Vil du få varsel hver gang Line Blikstad publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Foto

Designers Saturdays nye styreleder Jonas Stokke vil utvikle designbransjens miljøbevissthet – og lage en designfest for folk flest.

Form og fremtid. For Jonas Stokke handler ansvarlighet både om å produsere bra ting som vil vare, med et miljøperspektiv, og å bygge opp under unge designere. Selv lanserer han sofaen FRI, i samarbeid med Hjelle, under Designers Saturday. Stolen heter Tjøme.

– Designers Saturday er et event du ikke har lyst til å ødelegge. Det er vel regel nummer én – omtrent som når du tar over familiegården. Samtidig må jo noe forandres for at arrangementet skal fortsette å være relevant, sier Jonas Stokke (41).

Han er designer og ny styreleder i Designers Saturday, som arrangeres hvert annet år i Oslo. Denne helgen er det igjen klart for designfest, der det blir produktlanseringer, utstillinger, prisutdelinger og designauksjon.

– Jeg har alltid vært med som deltager, sier Stokke.

– Og det fine med Designers Saturday er at du kommer så tett på utstillerne i showrommene. Det er en helt annen energi enn på de store messene, litt mer som å komme hjem til noen.

Fakta: Designers Saturday

Designarrangement i Oslo 6.–8. september

Ble startet i 1986. Har som mål å «motivere og styrke det etablerte fagmiljøet, inkludere studenter og unge utøvere og bidra til en profesjonell og ansvarlig bransje i utvikling».

Fredag og lørdag er bransjedager, søndagen er åpen for alle.

designerssaturday.no

Fremtidens designere

Noe av det første Stokke gjorde da han ble valgt til styreleder i fjor, var å arrangere workshops om hva Designers Saturday – som ble startet i 1986 – er og skal være.

– Det har skjedd store endringer i bransjen de siste 30 årene, og når du setter en designer til å styre det hele, betyr det jo at det finnes et ønske om å sette design på agendaen, sier han.

– Men dette er et dugnadsarbeid, og jeg er helt prisgitt det arbeidende styrets medlemmers oppofring av tid og kunnskap. Jeg har vært opptatt av å øke den faglige delen, å promotere unge designere og legge til rette for at flere tør å starte eget designstudio. Det er viktig hvis vi skal ha en norsk designbransje.

Nytt av året er blant annet speeddating mellom unge designere og etablerte produsenter.

– Tanken har vært å koble studenter med produsenter, og gjøre noe visuelt stimulerende, ikke bare sette opp produktene på rekke og rad, sier Jonas Stokke.

Ansvarlig design

Som en rød tråd gjennom arrangementet går temaet Responsibility, der Designers Saturday ønsker å øke bevisstheten om designbransjens ansvar for å utvikle bærekraftige løsninger, sosialt, økonomisk og miljømessig.

Årets nett er for eksempel laget av attføringsbedriftene GOTT og OPT, av overskuddsmaterialer donert fra tekstilprodusenter som Gudbrandsdalens Uldvarefabrik, Kvadrat Innvik og Fjord Fabrics.

– Designen er en brodert logo på de ulike tekstilene og alle nettene er unike, sier Jonas Stokke.

Arrangementet har også inngått et samarbeid med Norsk Industri som har laget et nytt analyseverktøy for fotavtrykket til produkter, og vil vise frem avtrykket til et enkelt produkt.

– For meg er ansvarlighet todelt, sier Jonas Stokke.

– Det handler både om å produsere ting som vil vare, i bra materialer, med et miljøperspektiv, og å bygge opp under de unge designerne.

For Jonas Stokke er det positivt at arrangementet er blitt gradvis mer utadrettet mot designinteresserte:

– Ønsket er å skape en designfestival, der det skjer masse gøy. Det skal ikke bare være en bransjefest, men et tilskudd til byen.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg en best mulig brukeropplevelse på DN.no. Disse brukes til analyseformål, produktforbedringer samt tilpasning av annonser og innhold. Les mer om informasjonskapsler og hvordan vi behandler personopplysninger på våre personvernsider.

Les mer Lukk