Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne

Fra OL-medaljer til nytt norsk design

Tekst

Vil du få varsel hver gang Line Blikstad publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Foto
Hverdag og fest. – Folk forbinder vanligvis våre produkter med glitter og stas, men vi tenker at de fleste er like mye bruksgjenstander, som kan gjøre stas på enhver anledning, sier Mathilde Marthinsen.

Hverdag og fest. – Folk forbinder vanligvis våre produkter med glitter og stas, men vi tenker at de fleste er like mye bruksgjenstander, som kan gjøre stas på enhver anledning, sier Mathilde Marthinsen.

Sølvvarefabrikk Th. Marthinsen står bak noen av norsk designhistories mest kjente sølvmønstre. Nå satser femte generasjon på nye materialer.

– Hver generasjon har satt sitt preg på design- og produktutviklingen i Th. Marthinsen. Black Edition er starten på femte generasjon – vår generasjon, sier Mathilde Marthinsen (42).

Sammen med søstrene Anette (45) og Rikke (38) driver hun sølvvarefabrikken Th. Marthinsen, som har laget både OL-medaljer og kongepokaler og står bak noen av norsk designhistories mest kjente sølvmønstre. Nå vil de å ta familiebedriften et skritt videre, med den nye serien Black Edition, som består av en vase og en telysholder med galvanisert, svart, matt eller blank overflate – i messing.

Fakta: Th. Marthinsen

Sølvvarefabrikk grunnlagt av Thorvald Marthinsen i Tønsberg i 1883.

Drives av søstrene Mathilde, Rikke og Anette Marthinsen.

thmarthinsen.no

– I vår familie har vi alltid vært fascinert av sølvets unike egenskaper. Det er antibakterielt, avgir ingen smak og har en glans du ikke finner i noe annet materiale. I tillegg er det bærekraftig og gjenvinnbart, sier Mathilde Marthinsen.

– Med Black Edition var målet var å få til et tidløst og delikat uttrykk i et annet prissjikt og marked enn sølv. Vi ville også utfordre materialets overflate.

Hjemme på fabrikken

Historien om Th. Marthinsen begynner i 1883, da gullsmed Thorvald Marthinsen etablerte sitt eget verksted med tilhørende butikk i Nørregården i Tønsberg sentrum.

I 1907 ble den første fabrikkbygningen oppført og de første maskinene kjøpt inn, og i både 1952 og 1994 fikk bedriften i oppdrag å lage OL-medaljene.

– Det har ikke vært noe press på at vi skal ta over, sier Mathilde Marthinsen, som begynte å jobbe med markedsføring i bedriften for syv år siden.

Storesøster Anette er utdannet industridesigner ved Arkitekthøgskolen i Oslo, mens lillesøster Rikke begynte å jobbe med logistikk for tre år siden.

– Og faren vår på 72 er absolutt fortsatt involvert, sier Mathilde Marthinsen.

– Han er håndverkeren og kan selvfølgelig alt på fabrikken.

Bygger videre. Th. Marthinsen produserer fortsatt i de samme lokalene i Tønsberg, der det hele startet i 1883.

Bygger videre. Th. Marthinsen produserer fortsatt i de samme lokalene i Tønsberg, der det hele startet i 1883.

Femte generasjon. Mathilde, Anette og Rikke Marthinsen driver firmaet videre. – Produktene vi lager skal samles på og arves og pakkes bort og tas frem igjen. Det har de gjort i generasjoner før oss, og de skal vi videreføre til kommende generasjoner, sier Mathilde Marthinsen.

Femte generasjon. Mathilde, Anette og Rikke Marthinsen driver firmaet videre. – Produktene vi lager skal samles på og arves og pakkes bort og tas frem igjen. Det har de gjort i generasjoner før oss, og de skal vi videreføre til kommende generasjoner, sier Mathilde Marthinsen.

Kortreist design

De siste årene har vært utfordrende. Lenge lå bedriften – som produserer rundt 5000 produktlinjer og spesialproduksjoner – i rettslig strid med et investorselskap som hadde skaffet seg rettighetene til å markedsføre og selge produktene deres. I 2012 vant Th. Marthinsen saken og rettighetene ble overført til bedriften igjen.

Den nye serien er formgitt av Anette Marthinsen. Om litt kommer enda en serie, der de har brukt gamle deler fra et sølvbestikk – som tomatspader og sukkerklyper – til å lage et nytt tapasbestikk i 20 deler, som passer til en serie skåler av keramiker Sara Skotte.

– Vi produserer fortsatt i de samme lokalene i Tønsberg, der det hele startet, og holder designarbeidet innenfor fabrikkens fire vegger. Slik har det alltid vært, og slik vil vi fortsette å gjøre det, sier Mathilde Marthinsen.

– Det er viktig for oss er å bevare produksjonen, kunnskapen og håndverket i Norge. Våre produkter er laget for å vare. De skal samles på og arves, pakkes bort og tas frem igjen.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.