Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Prefeministisk. Florence Pugh spiller sykepleieren som inntar den irske landsbygda for et oppgjør med overtro og toskeskap i Sebastián Lelios «The Wonder».

Prefeministisk. Florence Pugh spiller sykepleieren som inntar den irske landsbygda for et oppgjør med overtro og toskeskap i Sebastián Lelios «The Wonder».

Filmen hans endret kjønnsidentitetsloven

Tekst

Vil du få varsel hver gang Emil L. Mohr publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
London

– Der har du historiefortellingens kraft! sier Sebastián Lelio, som er aktuell med nytt Netflix-drama.

– Hvis trossystemer er laget av tanker, kan de tenkes om, sier Sebastián Lelio (48).

– De kan konstrueres på ny. Du trenger ikke tro på noe av gammel vane eller grunnet arv.

Og det er her kunsten, litteraturen og filmen kommer inn, ifølge den argentinskfødte chilenske manusforfatteren og regissøren.

– Et samfunn er ikke bedre enn nivået på historiene som driver det, fortsetter han, gestikulerende på et hotellrom ved Themsen.

– Vi har et etisk og politisk ansvar for å skape bedre historier. Da kan vi få et bedre forhold til virkeligheten – og et bedre samfunn.

Fakta: Sebastián Lelio

Chilensk filmregissør

Født i 1974 i Mendoza i Argentina.

Debuterte med «La Sagrada Família» i 2006. Oscar i beste fremmedspråklige-kategorien for «En fantastisk kvinne» (2017).

Aktuell med «The Wonder» (Netflix-premiere 16. november).

Fantastisk

Du skal lytte når Lelio snakker om koblingen mellom fiksjon og virkelighet. Han har nemlig klart å endre lovverk med arbeidet sitt. Da han presenterte dramaet «En fantastisk kvinne» i 2017, var det ikke Oscar-seieren som varmet mest. Det var det faktum at hjemlandet endelig anerkjente transpersoner.

Filmen skildret en transkvinne i Santiago, Chile, som mister alt idet hennes eldre mannlige samboer dør. Daværende president Michelle Bachelet likte hva hun så. Dermed fikk debatten ben å gå på i nasjonalforsamlingen.

– Det var utrolig å bevitne. Der har du historiefortellingens kraft! sier Lelio.

– Ideen ble ikke født gjennom filmen. Men den trigget og gjenintroduserte diskusjonen. Et par måneder senere var den første kjønnsidentitetsloven i Chiles historie vedtatt.

Vidunderlig

I høst følger Lelio opp med «The Wonder» på Netflix. Her bygger han på Emma Donoghues roman om en irsk jente på 1800-tallet som angivelig lever på Guds kjærlighet alene, uten å ta til seg føde. Fremadstormende Florence Pugh spiller sykepleieren Lib som inntar bygda for et prefeministisk, men akk så dagsaktuelt, oppgjør med overtro og toskeskap.

– Et av temaene er, igjen, hvordan trossystemer fungerer, sier Lelio.

– Lib-skikkelsen representer vitenskap. Det fine med vitenskapen er at den rommer tvil og vilje til å bli korrigert. Motsatsen er ekstrem religiøsitet, representert gjennom samfunnstoppene som påstår å ha funnet Sannheten. De kontrollerer narrativet fra en posisjon de nekter å forlate, hvilket er selve definisjonen på fanatisme.

– Hva håper du å oppnå denne gangen?

– Jeg vil at filmen som sådan skal bli en del av problemet. For det handler ikke bare om skikkelser som tror på historiene sine – det handler om seeren.

Lelio forklarer at det er derfor han bryter «den fjerde veggen» og gir publikum et metaramme-innblikk i innspillingsprosessen, komplett med sett-stillaser og voiceover-instrukser.

– Det er seerens trosmekanismer som eksponeres, mener han.

– Spørsmålene gjenstår når du har sett ferdig: Hva tror du på? Hvem er du villig til å tro på? Styres troen din av vane eller valg?

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.