– Hvordan ser boden din ut?
Friluftsprofilen Aleksander Gamme (46) stiller dette spørsmålet stadig oftere. Som regel svarer folk at boden inneholder ubrukt turutstyr.
– Å ha masse ting i et mørkt lager, uten å bruke det, er ikke særlig god ressursutnyttelse.
Ideen
Årlig kjøper nordmenn sportsutstyr for mer enn 20 milliarder kroner. Gamme mener vi er hjernevasket til å tenke at nytt utstyr er et bedre alternativ enn å leie eller kjøpe brukt.
– Å kjøpe nytt er jo superenkelt. Bransjen har sørget for at nytt utstyr bare er et tastetrykk unna.
Nå tror Gamme friluftsfolket er klar for å dele mer. Hans bidrag til samfunnsendringen er nettportalen Pinsj, som ble lansert tidligere i år. Målet er å samle flest mulig grønne tjenester på ett sted – og dermed gjøre det enkelt å velge alternativer til kjøp av nytt utstyr, som leie eller bruktsalg.
Både privatpersoner, butikker og foreninger kan bruke Pinsj. Med et par tastetrykk lages en annonse for kjøp eller leie. Pinsj tar ni prosent av leieinntekten, og ytterligere 7,2 prosent hvis utstyret ønskes forsikret.
Fakta: Pinsj
Portal for salg og leie av utstyr til friluftsliv.
Aleksander Gamme er initiativtager. Cecilie Skog, Thomas Alsgaard og Ivar Tollefsen er blant eierne.
Let's do this
Gamme husker ikke helt når ideen om Pinsj kom til ham, men han husker øyeblikket da han bestemte seg for å gå helt inn i prosjektet med egne oppsparte midler. I møte med en stor norsk bransjeaktør fikk Gamme beskjed om at ideen hans var god, men likevel ikke noe de ville investere i.
– Gjør det selv, så skal vi heie på deg, for dette trengs, sa aktøren.
– Da tenkte jeg fuck it, nå gjør jeg dette, og så kommer jeg tilbake for å utfordre dere. Så kan dere sitte der med deres milliarder i omsetning – uten å ha bidratt med noe i det hele tatt, sier Gamme.
Community
Portalen har foreløpig omtrent 1500 brukere. Daglig legges det ut nye annonser. Tross rolig start er Gamme trygg på at Pinsj vil lykkes.
– Jeg tror på det å bruke lidenskap fra grasroten som drivkraft for markedsplattformer i det grønne skiftet.
I tillegg til Pinsj er gründeren også deleier i andre selskaper. Deriblant klatreparker og butikkjeden Chillout. Han er også ambassadør for nettbutikken Fjellsport.
– Er det logisk av deg å kritisere bransjens fokus på nytt utstyr, når du samtidig selger nytt utstyr i dine butikker?
– Jeg står definitivt i spagaten, men det å forlate en arena gir deg ikke akkurat innflytelse. Jeg har mer tro på å være en aktør som dytter i riktig retning, enn å trekke meg helt ut, sier Gamme.
Nylig sørget en folkefinanseringskampanje for nær fem millioner friske kroner til prosjektet. Blant eierne er profilerte navn som Cecilie Skog, Thomas Alsgaard og Ivar Tollefsen.
– Investorer som spør om avkastning på første møte, er ikke aktuelle for oss. Her er impact, ikke avkastning, målet. Det er ikke sikkert Pinsj noen gang skal tjene penger. Vårt fokus ligger ikke der per i dag. Jevn vekst i antall brukere er den primære verdiskapingen de nærmeste årene.
* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.