Sykkelfedrene drømte om flere sykkelturer. De savnet å sykle slik de gjorde før barna kom, og ønsket å viderebringe sykkelgleden til sine etterkommere.
– Jeg er jo dødsgira på å sykle, og elsker downhill-sykling. Derfor føles det så viktig og givende å legge til rette for barna, sier Andreas Braaten (38).
Han er en av gründerne bak Kidreel. Trond G. Hansen er en annen. Like bak Hansens hus i Asker lå flotte sykkelstier, men terrenget var kupert. Sønnen på fire år likte nedoverbakkene, men hatet oppoverdelen. Som tidligere norgesmester i utforsykling, kunne Hansen selvsagt bære sønnen opp bakkene, men det ødela for mye av egen sykkelglede. Derfor måtte han finne en lur måte å få sønnen opp bakkene, uten selv å måtte gå av sykkelen.
Fakta: Kidreel
Norsk firma, etablert 2020.
Trond G. Hansen, Andreas Braaten, Henrik Haldorsen og Magnus Furset står bak. Alexander Grimstad har investert i firmaet.
Lager Kidreel, en snelle med snor som gjør det enkelt å dra barn på sykkel opp bakker.
Koster om lag kr 499,- per enhet.
Kidreel er solgt i flere enn 20 land. Produseres på fabrikk i Kina.
Kom på markedet i juni 2021. Totalt er det solgt mer enn 8000 enheter.
3D
Hansen tenkte på snowracerne fra barndommen. De var jo utstyrt med en dra-snor i en snelle, som gjorde at kjelken var lett å dra opp akebakken. Kanskje noe slikt også kunne fungere på sykkel? Det som fantes av lignende utstyr den gang, krevde at du stoppet opp og la sammen utstyret etter hver oppoverbakke.
I garasjen snekret Hansen sammen en variant og festet den på sønnens sykkelramme. Så dro de til skogs. Og jammen funket det ikke. Med litt teknikkøving fra både far og sønn, trengte ingen av dem å stoppe når oppoverbakkene kom. Familiens sykkelglede for til himmels. Andre barnefamilier fikk prøve prototypen. Konklusjonen var unison, ifølge Hansen og Braaten: Dette produktet har potensial til å redde mang en turdag.
Sammen med Magnus Furseth og Henrik Haldorsen fortsatte de utviklingen. Haldorsen tegnet en helt ny versjon. Så 3D-printet han delene og satte dem sammen til prototyper. Til slutt fant fedrene det de søkte: En velfungerende sykkelheis, drevet av norske mødre og fedre.
Våren 2021
Et halvår etter de lanserte sin folkefinansieringskampanje, kom første last med sneller fra fabrikken i Kina.
– De første månedene solgte vi Kidreel for 100.000 kroner i måneden, sier Andreas Braaten.
Nå har de solgt produktet i flere enn 20 land. Totalt finnes mer enn 8000 enheter ute blant kunder.
– Det er veldig tilfredsstillende å se folk bruke en ting du har laget. Å se turgleden de får av det du har brukt så mye tid på å finpusse, sier Braaten.
På de harde dagene tror han selv det ypperste innen prestasjons- og turfamilier kan behøve et ess i ermet.
– De fleste av oss har jo mer enn nok med å få med oss unger, deg selv og kona ut på tur. Så skal du vurdere om trallen skal med. Kanskje har du sovet lite, og finner ikke hjelmen. Det er mye å tenke på. Dette gjør turen litt lettere.
Heisvant
Mest glad blir gründerne når de hyggelige epostene tikker inn: En femåring som krever sykkel fremfor bil til barnehagen, en åtteåring som ble med hele Rallarvegen og en tiåring som blir med på de lange turene i skogen.
– Jeg har jo syklet Rallarvegen selv som barn. Den er lang og våt. Der er det ikke pump track og bare god stemning, sier Braaten.
– Kan barna bli for godt vant når mor og far alltid står klar med heisen?
– Der må du se an barnet ditt. Jeg har ikke noe problem med det, men Trond har et kjempeproblem der. Sønnen hans vil ikke ha den på sykkelen en gang. Han vil klare seg selv.
* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.