Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Knippe nøkler. Chiharu Shiota saumfarte søppeldynger verden over for å samle nok nøkler til installasjonen «Key In Hand».

Knippe nøkler. Chiharu Shiota saumfarte søppeldynger verden over for å samle nok nøkler til installasjonen «Key In Hand».

– Det er som om jeg tegner i luften, med ubegrenset plass

Tekst

Vil du få varsel hver gang Karima A. Furuseth publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Norgesaktuelle Chiharu Shiota var lei av maleriets begrensninger. Så grep hun etter garnet.

En natt i 1994 tok kunstnerskapet til japanske Chiharu Shiota en uventet vending. Den unge kunststudenten våknet av et mareritt som kun en maler i dyp krise kan erfare: hun var fanget inne i lerretet. Et par dager senere lagde Shiota performancen «Becoming Paint». Hun dekket kroppen i blodrød maling og rullet rundt over et kanvas i et forsøk på å bryte med det todimensjonale, ved å bli maleriet.

Emaljemalingen