Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Gjennom karrieren malte Edvard Munch seg selv en rekke ganger. «Selvportrett med knokkelarm» er nok det mest kjente.

Gjennom karrieren malte Edvard Munch seg selv en rekke ganger. «Selvportrett med knokkelarm» er nok det mest kjente.

Mesterlig om Munch

Tekst

Vil du få varsel hver gang Varg Lukas Folkman publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Første bind av den nye Edvard Munch-biografien får til fulle frem hva som var så spesielt og nyskapende med kunstneren.

Det skapte stor ståhei da Edvard Munch (1863–1944) stilte ut maleriene sine i Berlin i 1892. Kunstneren var ikke fremmed for at maleriene hans provoserte, det hadde de gjort så å si siden han første gang stilte dem ut i Norge. Den tyske reaksjonen var likevel noe utenom det vanlige.

Den tyske kritikerstanden gikk i harnisk, malerier som «Skrik»-forløperen «Syk stemning ved solnedgang» ble mottatt som «narraktig». Etter litt om og men besluttet malerforeningen som stilte ham ut å avslutte utstillingen tidlig. «Bedre reklame kan [jeg] ikke få», skrev Munch om hendelsen i et brev til sin tante i Norge.

Den tyske skandalen er en av de mest kjente hendelsene i Munchs karriere, men er forbløffende sett med moderne øyne. For hva var det med Munchs malerier som vekket så mye harme? Et besøk på Munchmuseet gjør oppstandelsen ikke lettere å forstå.

I første bind av den todelte biografien «Stormen» tar Ivo de Figueiredo (57) for seg Munchs mangefasetterte liv, men han gjør mer enn å følge den store kunstneren fra krybbe til grav. Han forklarer og kontekstualiserer Munch, samt reaksjonene han vakte i sin samtid.

Fakta: Ivo de Figueiredo

«Stormen: En biografi om Edvard Munch, bind 1»

Aschehoug, 367 sider

Den skjøre

Edvard Munch vokste opp under krevende familieforhold. Hans far var mentalt skjør og angstfull, mens hans mor fikk tuberkulose og døde mens han fortsatt var ung. En skjebne hans eldste søster Johanne senere skulle dele.

Munch-slekten var velstående og i sin tid sentrale i åndslivet i Oslo. Edvards far tok i så måte klassemessig et steg ned ved å bli militærlege. En vanskelig økonomi tvang ham også til å flytte til de nye arbeiderstrøkene øst for Akerselva.

De Figueiredo legger betydning i Munchs posisjon utenfor det sosiale laget han stammet fra. Oslo var på denne tiden en by i forandring, preget av å være en provinshovedstad med få kulturelle institusjoner som la bånd på landets kunstnere.

Munchs frie posisjon på utsiden av de sosiale konvensjonene til de øvre klassene i Oslo og byens iboende eim av frihet, kan ha bidratt til hans banebrytende kunst, skriver de Figueiredo.

Det mest imponerende er kontekstualiseringen av Munchs kunst, samt å godt forklare hva som var så nytt ved den

Det er vanskelig å forestille seg i dag, men Edvard Munchs malerier var i sin tid svært kontroversielle.

Det er vanskelig å forestille seg i dag, men Edvard Munchs malerier var i sin tid svært kontroversielle.

Sammenhengen

«Stormen» er svært godt skrevet. De Figueiredo skriver medrivende, og dveler sjelden for lenge ved aspekter av Munchs liv. Boken er rett og slett et underholdende stykke litteratur. Det mest imponerende er likevel kontekstualiseringen av Munchs kunst, samt å godt forklare hva som var så nytt ved den.

Da Munch entret den norske kunstscenen var den preget av et idealistisk skjønnhetsideal. Maleriene skulle vise det vakre i naturen og menneskene, og de skulle legge seg tett oppad virkeligheten, for å vise den i all sin opphøyde skjønnhet.

Biograf Ivo de Figueiredo forteller hvordan Edvard Munch fryktet at det hvilte en forbannelse over familien hans, i form av kroppslig svakhet fra morssiden og mental ustabilitet fra farssiden.

Biograf Ivo de Figueiredo forteller hvordan Edvard Munch fryktet at det hvilte en forbannelse over familien hans, i form av kroppslig svakhet fra morssiden og mental ustabilitet fra farssiden.

Kunstnere som Christian Krohg hadde allerede begynt å bryte med denne tradisjonen, ved å male politiske og naturalistiske motiver. Alt var så visst ikke vakkert i Norge. Fattigdom og sosiale problemer måtte også få plass i kunsten.

Malere som Krohg holdt seg imidlertid fortsatt til det realistiske. Munchs malerier fremsto til sammenligning uferdige, de fulgte ikke den menneskelige anatomien og benyttet seg av det som ble oppfattet som lite flatterende farger for effekt.

Selv om det kan oppleves selvfølgelig og latterlig i dag, var dette dristige brudd fra den rådende estetikken, og protestene lot ikke vente på seg, fra Oslo til Berlin. Resultatet var at Munch i store deler av sin karriere befant seg i det aller mest nyskapende av malerkunsten – uten å selge så mange bilder. Hvem ville vel ha det smusset på veggen?

Kvinnesak

De Figueiredo retter også et berettiget lys mot Edvard Munchs avbildning av kvinner og hans syn på det annet kjønn generelt. Han understreker at Munch ikke var noen kvinnesaksmann. Maleriene hans bruker flittig madonna/hore-tematikk, og kvinner er ikke sjelden vampyraktige skikkelser som suger ut mannens livskraft.

Samtidig forsøker de Figueiredo å redde Munch fra å sidestilles med flere av sine kunstnervenner, som ofte var regelrett kvinnehatere, som den svenske forfatteren August Strindberg. Det er noe mer i maleriene hans enn enkle nedvurderinger av kvinnen, her finnes også en åpenhet rundt kjønnsspørsmål som var forut sin tid, skriver de Figueiredo.

Forut for sin tid var Munch gjennomgående. Biografien viser samtidig hvordan han så til de grader var et produkt av den samme tiden. Dette er en særdeles god start på Munch-biografien, det er bare å glede seg til tråden tas opp igjen fra 1902 og fremover i andre bind, som utgis neste høst.

Les ukens «Lunch» og få ukens tv-tips og anmeldelser før alle andre. Meld deg på Lunch-nyhetsbrevet her.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.