Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Samlet i bok. Delmonico Books ga ut boken «Ellsworth Kelly: Postcards» i 2022 – en samling med postkortene Ellsworth Kelly laget i løpet av sitt kunstnerskap. Her: «Study for Yellow and White Sculpture for la Tour Eiffel» fra 1964.

Samlet i bok. Delmonico Books ga ut boken «Ellsworth Kelly: Postcards» i 2022 – en samling med postkortene Ellsworth Kelly laget i løpet av sitt kunstnerskap. Her: «Study for Yellow and White Sculpture for la Tour Eiffel» fra 1964.

– Postkortene viser lekenheten

Tekst

Vil du få varsel hver gang Regine Stokstad publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Galleriet Peder Lund markerer den toneangivende kunstneren Ellsworth Kellys 100-årsjubileum med postkortutstilling.

– Litt presseoppmerksomhet til en av det 20. århundrets beste kunstnere er jo bra, sier gallerist Peder Lund på telefonen fra flyplassen i Düsseldorf.

Han sikter til den amerikanske kunstneren Ellsworth Kelly (1923-2015), som ble en foregangsskikkelse for 1960-tallets hard edge-retning, med sine skarpe geometriske former og klare farger. Kunstformen dukket opp i USA som en reaksjon til den mer maleriske, abstrakt ekspresjonistiske retningen som dominerte amerikansk kunst i perioden.

I år ville Kelly fylt 100 år.

Naturlige former. Kellys abstrakte former var ofte inspirert av naturen. Her: «Orange» fra 1977.

Naturlige former. Kellys abstrakte former var ofte inspirert av naturen. Her: «Orange» fra 1977.

Humorist. Kellys postkort-collager gir et innblikk i hans sans for humor og følelse av sted. Her: «Giant Artichoke» fra 1984.

Humorist. Kellys postkort-collager gir et innblikk i hans sans for humor og følelse av sted. Her: «Giant Artichoke» fra 1984.

Fakta: Ellsworth Kelly (1923–2015)

Amerikansk maler, skulptør og trykker.

Utdannet ved L'École nationale supérieure des Beaux-Arts i Paris.

Foregangsskikkelse for 1960-tallets minimalisme og hard edge-retning.

Hadde store separatutstillinger på institusjoner som The Museum of Modern Art (1973), The Metropolitan Museum of Art (1979), The Whitney Museum of American Art (1982) og Solomon R. Guggenheim Museum, New York (1996).

30. september åpner «Ellsworth Kelly: Postcards» ved kunstgalleriet Peder Lund. Utstillingen står til 16. desember 2023.

Kunstnerisk utløp

Som en del av den internasjonale markeringen «Ellsworth Kelly Centennial Celebration», stiller kunstnerens galleri i Skandinavia – Peder Lund på Tjuvholmen i Oslo – ut en mindre kjent side ved Kellys kunstnerskap: et lite utvalg postkort-collager, som kommer rett fra museumsutstilling i USA.

Fra 1949 til han gikk bort i 2015, laget Kelly over 400 postkort-collager, basert på reiser og steder han besøkte eller som sto ham nær. Noen av collagene fungerte som utforskende betraktninger, mens andre var forberedelser til større verk i ulike medier.

Ifølge kunsthistoriker Barbra Rose (1936–2020) fungerer postkortene nærmest som «et utløp for humoren, innfallene og nostalgien han utelater fra sin plettfrie abstrakte kunst».

– Dette er kunstverk, svarer Peder Lund på spørsmål om disse postkortene ble sendt til venner.

– Men mange av kortene er kjøpt på reise. Man har kort fra Karibia, Paris – hvor han bodde etter krigen – og fjellandskapene på vestkysten i USA. Ja, og bylandskap fra New York der han bodde og jobbet.

Biografiske detaljer. Mange av Ellswoth Kellys postkort illustrerer spesifikke steder han bodde eller besøkte, og introduserer slik biografi og opplysende detaljer som gjør disse verkene unike blant hans bredere kunstneriske produksjon. Her: «Palm Springs» fra 1984.

Biografiske detaljer. Mange av Ellswoth Kellys postkort illustrerer spesifikke steder han bodde eller besøkte, og introduserer slik biografi og opplysende detaljer som gjør disse verkene unike blant hans bredere kunstneriske produksjon. Her: «Palm Springs» fra 1984.

Lekenhet

Lund trekker særlig frem ett verk i utstillingen. Et postkort fra gaten Coenties Slip ved East River i New York, hvor Kelly hadde sitt studio, blant annet sammen med Agnes Martin. Sammen utgjorde de et for ettertiden legendarisk kunstnerkollektiv på Manhattan på 1950-tallet.

Over New York-fotoet er det klistret på en fruktkomposisjon – appelsin, lime og druer.

– Postkortene viser lekenheten, sier Lund.

– Han kunne også bruke papiravfall fra gaten eller lokket til et syltetøyglass.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.