Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Visning hjemme. I huset i Sandnes er gangen gjort om til visningsrom hvor kundene kan prøve og låne klær.

Visning hjemme. I huset i Sandnes er gangen gjort om til visningsrom hvor kundene kan prøve og låne klær.

Hun var shopoholiker – nå leier hun ut klær

Tekst

Vil du få varsel hver gang Regine Stokstad publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Foto
Sandnes

Rebecca Sjølie kjemper mot overproduksjon i klesbransjen.

Rebecca Ribesen Sjølie (26) sitter henslengt med bena i kors på en brun skinnsofa i en av de herskapelige Øglænd-villaene i Sandnes. Elegant kledd i grønn silkekjole og lyseblå sandaler med høye hæler.

– Jeg var en shopoholiker.

Sjølie, som opprinnelig er fra Sandvika i Bærum, innrømmer det: Hun var en storforbruker, oppvokst like ved Norges største kjøpesenter, en av dem som kunne reise til New York for å shoppe. Det var før hun startet egen bedrift.

– Med kunnskap og privilegier følger ansvar, sier hun.

Hvem bør bli årets ledestjerne 2021? Stem på din favoritt her.

Fakta: Rebecca Ribesen Sjølie

Født i 1995 i Bærum.

Utdannet geolog i Sidney, Australia.

Grunnla Reli, en plattform for utleie av klær, sammen med Lisa Ribesen i 2020.

Bor for tiden hos faren og stemoren i Sandnes.

Fra mineraler til mote

Det er bare litt over ett år siden Sjølie flyttet til Sandnes – hvor faren og familien bor – etter tre år med geologistudier i Australia. Den enorme steinsamlingen på soverommet bekrefter at det egentlig er geolog hun er.

– Jeg begynte å studere geologi fordi det førte til at jeg kunne reise, i tillegg til at jeg alltid har lurt på hvorfor ting er som de er. Hvorfor er det en fjord her, for eksempel?

I Australia var Sjølie med å starte en bedrift som ønsket å gjøre mineralutvinning mer bærekraftig ved å bruke kunstig intelligens. På tre år vokste den til å ha over 20 ansatte.

Garderobe i vekst. – Rebecca Sjølie synes pre-loved er en finere måte å snakke om bruktklær på. – Tanken er at klærne skal bli brukt mest mulig. På slutten av plaggets livstid vil det bli solgt på nettsiden som pre-loved.

Garderobe i vekst. – Rebecca Sjølie synes pre-loved er en finere måte å snakke om bruktklær på. – Tanken er at klærne skal bli brukt mest mulig. På slutten av plaggets livstid vil det bli solgt på nettsiden som pre-loved.

– Ettersom jeg vet omfanget bak et produkt, om det så er en Iphone som trenger mineraler, så brenner jeg utrolig sterkt for at produktet skal bli utnyttet på best mulig måte. Siden klesindustrien er den nest mest forurensende industrien globalt, og siden så mange plagg havner på dynga i Ghana hver uke, er det noe jeg virkelig ønsker å endre.

I Australia ble hun dessuten introdusert for et konsept som er langt mer etablert der enn i Norge: utleie av klær.

– Jeg leide klær i flere år og syntes det var fantastisk. I tillegg til å spare miljøet kunne man også spare penger. Da jeg flyttet hjem i fjor, fikk jeg lyst til å skape noe som imiterte den opplevelsen.

Sammen med stemor Lisa Ribesen (32) lanserte hun i 2020 Reli, en plattform for utleie av klær i Sandnes. I hovedstaden har særlig klesutleieren Fjong fått fotfeste.

– Du gikk altså fra mineraler til mote?

– Alt henger sammen. I geologien handler det om de store prosessene og sammenhengene. I klesindustrien blir land brukt til dyrking av bomull, arbeidskraft og vann til høsting, mineraler eller kjemikalier til farging, energi og arbeidskraft til produksjon og transport.

Fakta: Juryens begrunnelse

Bruk-og-kast-mentaliteten i klesindustrien er ikke bærekraftig. Altfor mange plagg ligger ubrukt i skapet eller kastes etter få gangers bruk. Mens deleløsninger har vokst på områder som bilhold og feriehus, henger løsninger for klær etter. Sjølies klesdelingstjeneste representerer et idéskifte der garderobe går fra privat eie til en tjeneste, omtrent som fra egeneide cd-er til abonnent på en strømmetjeneste. Når tjenester som Reli får et større gjennombrudd, vil det dytte mote- og klesindustrien i en mer sirkulær retning og få ned den enkeltes forbruk.

Første ledd

Med utleiekonseptet ønsker Sjølie å ta tak i det første leddet i kleskjeden: overproduksjon.

Gangen i sveitservillaen i Sandnes er omgjort til visningsrom med klesstativ fulle av fargerike kjoler, og det såkalte sigarrommet – tidligere forbudt for kvinner – er omgjort til kontor for de to gründerne.

På Relis nettside kan man enkelt trykke på et plagg man ønsker å leie – fra hvor som helst i Norge – og man kan tegne medlemskap som gir muligheten til å bestille flere plagg i måneden. Når perioden er over, sender man plaggene tilbake, og så vaskes de i kjelleren i eneboligen.

– Man tenker at second hand bare er bra – og det er det til en viss grad, men problemet er jo overproduksjon. Mitt mål er å ta tak i ledd én, delen som handler om forbruk. Hvis alle hadde kjøpt litt mindre, hadde produksjonen gått ned.

Fast fashion er ikke billig. Noen betaler for det. Det er bare ikke du.

Rebecca Sjølie – gründer av klesutleiekonseptet Reli

Selv har hun ikke handlet noe det siste året, forteller hun. Antrekket hun har på seg, har hun lånt fra Reli.

– Jeg får ofte høre: «Å herregud, jeg kjøpte denne genseren for 60 kroner, var ikke det et kupp?» Da er det eneste jeg tenker: «Hvem har produsert den? Hvordan er den produsert? Hvordan er disse menneskene blitt behandlet? Hva slags materiale er det? Hvordan er bedriften? Hva står de for, de som produserer plagget?»

Hun trekker pusten.

– Fast fashion er ikke billig. Noen betaler for det. Det er bare ikke du. Men jeg må passe meg litt, ikke være så streng med venner. Selvfølgelig kjøper man den genseren, når man ikke vet bedre.

Fakta: Ledestjerner 2022

D2 og Dagens Næringsliv presenterer 30 personer under 30 år som vil gjøre verden mer bærekraftig gjennom gode ideer, handlekraft eller lederegenskaper.

2022-kåringen er basert på at leserne har nominert sine kandidater. Ut fra disse har en uavhengig jury plukket ut 30 ledestjerner, med utgangspunkt i FNs 17 bærekraftsmål.

I høst vil juryen, sammen med leserne, kåre Årets ledestjerne blant disse 30. Les mer om kåringen på DN.no/ledestjerner2022.

Kåringen presenteres i samarbeid med Ragn-Sells, PwC og Norges miljø- og biovitenskapelige universitet i Ås (NMBU).

Bruktklær for boss ladies

Sjølie ønsker å konvertere gruppen som ligner den hun selv var del av før hun flyttet til Australia: kvinner som er opptatt av å ha nye klær hele tiden, og derfor stadig kjøper nye.

– Endrer man fast fashion-kjøperne, kan det virkelig få ringvirkninger.

Hun beskriver målgruppen som den yngre generasjonen, kvinner som bryr seg om miljøet, er vant til å kjøpe brukt og har lavere terskel for å prøve noe nytt – og som er sosiale og liker å pynte seg. I tillegg ønsker Reli å treffe den litt eldre generasjonen, kvinner som gjerne er i full jobb, det Sjølie kaller boss ladies – stilfulle karrierekvinner.

– Bare se for deg en fremtid hvor du har et simpelt klesskap, som hele tiden har klær i rotasjon. Et klesskap du deler med resten av Norge! Du kunne fått tilgang til hva som helst, uten at du måtte donere 23 kilo klær til Fretex hvert år. Jeg tenker at det er fullt mulig at den endringen kan skje.

*(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.