Skal man se tøff eller morsom ut? Røyke eller drikke?

Tekst

Vil du få varsel hver gang Simen V. Gonsholt publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Mannebladgigantene GQ og Esquire er splittet i synet.

En gang på begynnelsen av 2010-tallet havnet jeg i en kaffeautomatsamtale om hva som var best av de amerikanske herrebladene Esquire og GQ.

En veldig givende diskusjon, sånn jeg husker det – en åndskamp, formelig, mellom den metroseksuelle sensibiliteten til GQ og den seiglivede biff- og whiskey-machismoen til Esquire. Men kanskje ikke en universelt relaterbar problemstilling, hverken den gang eller i dag, da de fleste Narvesen-filialer har bedre utvalg i ingefærshots enn livsstilsmagasiner og ordet «metroseksuell» bare brukes om den nye kjæresten til Märtha Louise.

Fakta:

GQ

Amerikansk magasin.

Tidligere kalt Gentleman's Quarterly.
Grunnlagt i 1931 i New York.
Eid av: Condé Nast.
gq.com

En ny mann

Årets sommernumre av GQ og Esquire aktualiserer imidlertid problemstillingen, siden magasinene har beveget seg merkbart i hver sin retning.

«Vi er blitt en ny mann», foreslår lederartikkelen til Will Welch, den nye GQ-redaktøren, som satser hardt på mote – Dries van Notens strandsandaler til 7000 kroner er «evig undervurderte» – men også på mangfold.

Selv om han ikke er noen klassisk leading man, og heller ikke har noen klassisk sommerkropp, er det stonerkomedie-mogulen Seth Rogen som pryder forsiden. Det var «ikke nødvendigvis gitt», medgir lederen, men dette er «en ny æra».

Fakta:

Esquire

Amerikansk magasin.

Grunnlagt i 1933 i New York.
Eid av: Hearst Corporation.
esquire.com

Superretro

Esquire, som lenge har lent seg tungt på deres fortid som Hemingways hofforgan og den amerikanske nyjournalistikkens fødselshjelper, staket også ut en ny kurs da magasinet fikk ny redaktør i 2016.

Jay Fielden, som ble hentet fra sosietetskvinnemagasinet Town & Country, varslet et redaksjonelt farvel med «de tre obligatoriske B-ene» – boksing, bourbon og bullfighting (tyrefekting). Men hans siste nummer er ikke akkurat et oppgjør med fortiden: Det er en super retro special issue om året 1969 og alt som har gått tapt siden, fra de bunnløse representasjonskontoene i magasinets gullalder til kunsten å tenne en røyk for en kvinne.

Coversaken er Quentin Tarantinos premiereklare «Once Upon A Time … in Hollywood», som utspiller seg i 1969. «Denne typen filmer som Quentin lager er i ferd med å bli utrydningstruede raser», sier hovedrolleinnehaver Leonardo DiCaprio, avbildet inni bladet med fingrene om et whiskeyglass. «Det er noen mørke tider i vente.»

På vei ut. Esquire-redaktør Jay Fielden annonserte sin avgang med dette Instagram-bildet.

Ute av tiden

Så hvordan forholder man seg som magasinskaper til disse tidene? Ser man fremover eller tilbake?

Etter at sommernummeret var i trykken, valgte Jay Fielden å gi seg i Esquire. Han kunngjorde oppsigelsen på Instagram, hvor han strener ut av kontorbygningens gateplan på Manhattan, kledd i helhvitt, med en Gucci-koffert og en skinnveske i hendene.

Bildet er fullt av tegn: Han har gjenskapt reiseantrekket til Jack Nicholson, på ferie i St. Tropez i 1976, som Fielden postet et historisk foto av uken i forveien. Men det er ikke fritt for at han også ser litt ut som en utrydningstruet rase.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg en best mulig brukeropplevelse på DN.no. Disse brukes til analyseformål, produktforbedringer samt tilpasning av annonser og innhold. Les mer om informasjonskapsler og hvordan vi behandler personopplysninger på våre personvernsider.

Les mer Lukk