Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Ny fase. Graydon Carter avbildet mot slutten av sin redaktørtid i Vanity Fair. Nå har han gått over til brevskriving i pyjamas.

Ny fase. Graydon Carter avbildet mot slutten av sin redaktørtid i Vanity Fair. Nå har han gått over til brevskriving i pyjamas.

Nyhetsbrevet er den nye avisen

Tekst

Vil du få varsel hver gang Simen V. Gonsholt publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Tidligere Vanity Fair-redaktør lanserer Air Mail.

«Dette er den beste gazpachoen som finnes. Jeg skrev et nyhetsbrev om det!» kunngjorde nylig New York Times' matredaktør på Twitter.

Er det nødvendig, kunne man tenke. Om gazpachoen er aldri så god, om vi her snakker om verdens beste avkjølte tomatsuppe, holder det vel likevel å publisere oppskriften på nett og papir? Behøver den et eget nyhetsbrev?

Men da har man ikke fått med seg at nyhetsbrevet, papiravisens forløper, kanskje rett og slett er den nye avisen.

Helgebrev. Brevhodet på første utgave av Air Mail, som sendes ut hver lørdag.

Helgebrev. Brevhodet på første utgave av Air Mail, som sendes ut hver lørdag.

Digitalt skifte

Det er i alle fall følelsen til Graydon Carter (70), redaktør gjennom et kvart århundre for det glamorøse amerikanske magasinet Vanity Fair, som i sommer, to år etter at han forlot stillingen, lanserte sitt nye prosjekt: et nyhetsbrev kalt Air Mail.

Til forskjell fra hvordan de fleste mediehus tenker om epost-baserte nyhetsbrev – som en kortversjon av egen innholdsmiks, gjerne emnebasert – springer ikke Air Mail ut av en større redaksjonell plattform: Det er hovedplattformen. Se på det som «en digital helgeutgave av en ikke-eksisterende dagsavis», oppfordret Graydon Carter i sitt første åpne brev. Air Mail skal dekke både politikk og underholdning, kunst og litteratur, film og tv, mat, design, arkitektur, teater, sosietetsliv og «high-end crime», la han til. Ikke helt ulikt Vanity Fair, med andre ord. Bare at det koster fire ganger så mye å abonnere på (15 dollar for tre måneder).

Nisjemedier

I det nye amerikanske medielandskapet finnes det allerede en del eksempler på selvstendige nyhetsbrev-mediehus, som The Skimm og Quartz. Disse er imidlertid gratis og mindre personlighetsdrevne. Mens Lenny Letter, det stjernespekkede nyhetsbrevet til «Girls»-skaper Lena Dunham – som henvendte seg til lesere som var interessert i «både radikal politikk, mote og Rihanna» – er nå lagt ned.

Mediets så langt kanskje mest eventyrlige askeladdhistorie er Hot Pod, et ukentlig nyhetsbrev om podkaster, som ble startet av den malaysiske utvekslingsstudenten Nicholas Quah under første sesong av «Serial», og i dag er den ledende bransjepublikasjonen om den internasjonale podkastindustrien. Hot Pod har skaffet Nicholas Quah bokavtale, anmelderstilling i New York Magazine og anledning til å kalle seg, halvt på alvor, «nisjemedieentreprenør».

Fakta: Air Mail

Ukentlig nyhetsbrev.

Redigert av tidligere Vanity Fair-redaktør Graydon Carter.

Sendes ut hver lørdag.

www.airmail.news.

Redaktør i pysj

Nyhetsbrevets renessanse er i det hele tatt knyttet til podkaster, i og med at to av de mest iørefallende amerikanske podkastannonsørene er Mailchimp og Tiny Letter, som begge tilbyr epostklienter for nyhetsbrevdistribusjon.

Men det var ikke det som ga Graydon Carter ideen. Den startet med hans sans for FT Weekend, den britiske avisen Financial Times' lørdagsutgave, hvis kosmopolitiske perspektiv er en inspirasjon for Air Mail – premierebrevet hadde saker om provençalsk slottsturisme, østerrikske operafestivaler og et essay om hoffbarnepiker signert Rachel Johnson, søsteren til Storbritannias nye statsminister.

Men Financial Times er «vanskelig å få tak i», påpekte Graydon Carter nylig til New York Times, som en forklaring på hvorfor nyhetsbrev er fremtiden: «eller i alle fall er den det hvor jeg tilbringer helgene, på landet, du må ut av pyjamasen for å skaffe deg den.»

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.