Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Sophie Elise. De som før ble kalt rosabloggerne, har gitt influenserne et så dårlig rykte at bransjen har gått over til å i stedet bruke betegnelsen «profiler».

Sophie Elise. De som før ble kalt rosabloggerne, har gitt influenserne et så dårlig rykte at bransjen har gått over til å i stedet bruke betegnelsen «profiler».

Influensere i koronakrise

Tekst

Vil du få varsel hver gang Stine Engen publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Bransjen står ved et veiskille.

En gang, for det som nå føles lenge siden, fantes det ikke influensere, eller påvirkere, som noen ynder å kalle dem. Som bransje kan influenserøkonomien sies å ha eksistert i sin nåværende form i rundt fem år. Google-søk etter ordet «influencer» begynte å ta av i slutten av 2015, og pengesummen bransjen håver inn har steget for hvert år.

Men