Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne

Familietreet

Tekst

Vil du få varsel hver gang Karl Eirik Haug publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Foto

Hallvard Bratberg ser på bil som en verdi man forvalter for fremtiden til sine barn.

Direktør for privatmarked i boligbyggelaget USBL, Hallvard Bratberg (50), har latt interessen for motor styre en del rare bilvalg, men har tross mange utskiftinger holdt ved en BMW 2002 i den tidstypiske nyansen inca orange. Bilen ble solgt ny i Norge i 1972 og har bare hatt tre eiere før den havnet mellom Bratbergs never.

Hvorfor deg og 2002?

Som guttunge fikk jeg et glimt av en maken og ble mektig imponert. For 15 år siden fant jeg dette eksemplaret med tilhengerfeste, en praktisk detalj som fortsatt gjør den til en real bruksbil.

Hvilken annen duppeditt definerer bilen?

Bakspeilet: Jeg har en teori om at formen på speilet har eksakt samme proporsjoner som bakruten. Ingeniørene og designerne har hatt som mål at alt skal henge sammen.

Hva mer har petimeterne i München tenkt?

Interiøret har en uanstrengt kvalitetsfølelse. Jeg har sans for det store, enkle rattet i bakelitt. Jeg liker også uvesentlige greier som at den vakre hendelen for blinklys er slank og raffinert industridesign. Og så har bilen et dashbord som faktisk er et bord.

Fakta:

Kjøretøy-CV

1983 BMW 2000 1971

1987 Volvo 265 1977

1988 Triumph Spitfire 1500 1972

1990 Fiat 132 Mirafiori 1977

1990 Fiat X 1/9 1972

1999 Porsche 911 2,7 1977

2003 BMW 2002 1972

2013 BMW R90S 1974

2014 Nissan Leaf 2014

2016 VW 1303 S 1973

Et instrumentpanel i coffee table-stil?

Nesten. Ved siden av gruppen med instrumenter er en superpraktisk flate for å hensette kaffekopp og telefon. Under sitter en sjenerøs skuff. Tenk, bilen er snart et halvt århundre og fortsatt noe av det smarteste som finnes.

Noe harry finnes vel ved bilen?

Tja, selv er jeg veldig glad i frontruten med originalt ekstrautstyr: en grønnaktig skyggeeffekt i øvre del som demper vinterens lave solstråler og som hinter til krimserien «Derrick».

Din 2002 er forløperen til slekten som kalles 3-serie?

Jo da, men sammenlignet med den slanke fasongen til 2002 ser den første 3-serien ut som en vraltende gås.

Hvem er nærmeste konkurrent til 2002?

Da tenker jeg på en annen gamechanger for BMW, nemlig fabrikkens banebrytende motorsykkel R90S sluppet i 1974. Jeg håper å ha mitt eksemplar på asfalt til våren. Jeg vet ikke hvor BMWs bil- og motorsykkeldivisjon hadde vært uten disse to.

Eneste kjøretøy som overgår 2002 er en elbil?

BMW bygget faktisk noen av denne 2002 som elbil til OL i München i 1972. Nå har jeg selv en ny elbil ved siden av denne oljebrenneren.

Når kommer din 2002 til salgs?

Aldri. Ungene mine har jo vokst opp i denne. Etter hvert skal sønnen min overta 2002, mens datteren min får min gullfargede Boble.

Flere BMWer i serien Mitt kjøretøy:

1938 BMW 226/328:Han har eid favoritt-BMWen i 40 år

2002 BMW Z8:Forelsket seg i bilen etter å ha sett den i James Bond-film

Oversikt over alle bilene i serien Mitt kjøretøy(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.