Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne

– Modellen er blitt et internasjonalt investeringsobjekt

Tekst

Vil du få varsel hver gang Karl Eirik Haug publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Foto

Men det bryr Lars Windfeldt seg lite om.

På 1970-tallet pendlet Lars Windfeldt (63) i Winta Eiendom mellom Oslo og Handelshøyskolen i Bergen i en Citroën Traction. Da familien trengte ny vaskemaskin, solgte han bilen. 30 år senere fant han den igjen som vrak på et jorde i Lom og kjøpte den tilbake. Senere har han også tatt til seg en sjelden kabrioletversjon og andre utgaver.

Fakta: Bil-cv

1973 Citroën B11 Normale (1938)

1984 BMW 320i (1984)

1986 BMW 320i (1986)

1990 Audi 100 (1990)

1995 Chevrolet Suburban (1994)

2010 Think (2010)

2011 Audi A7 (2011)

2013 Citroën B11 Normale (1938)

2014 Audi A7 (2014)

2016 Citroën A11 Coupe (1937)

2017 Citroën B11 Cabriolet (1938)

2018 Citroën 7C (1935)

Hvorfor du og Citroën?

Som 17-åring oppdaget jeg ved en tilfeldighet hvor flotte disse bilene er. Det ble en intens og litt rar lidenskap. I ti år var Traction min eneste bil, og etter gjenkjøpet i 2013 blusset gløden opp igjen. Men jeg finnes ellers ikke bilinteressert.

Hva er mystikken ved disse bilene?

Citroën var langt forut for sin tid med selvbærende karosseri, forhjulsdrift og stødige kjøreegenskaper, som fortsatt føles som en moderne bil. Selv kjører jeg Tractionene nesten hver dag i sommerhalvåret. De skal ikke gjemmes i garasje.

Kabrioleten er en sjelden utgave av Citroëns suksess?

Ja, Tractioner uten tak ble bygget i svært få eksemplarer. Bare én av min type ble solgt ny i Norge. Modellen er blitt et internasjonalt investeringsobjekt, men det bryr jeg meg lite om. Jeg har ingen planer om å selge bilen.

Er det noe fart i den?

Du sinker aldri trafikken og kjører fint i 100 eller 110 km/t. Noen entusiaster forsøker å klemme ut ekstra krefter ved å montere motoren fra arvtageren ID, men jeg liker den originale lyden og kjørefølelsen slik jeg husker den fra min første Traction i 1973.

Hvordan skal den kjøres med kun tre gir?

Du finner giret i dashbordet, det kalles «paraplygir» på grunn av formen. Første gir er ikke synkronisert, og i andre må bilen stanses før du skifter tilbake til første. Stort sett venter du med å skifte til tredje i 50.

Du har kjørt Traction til den franske Rivieraen?

Ja, og alt som kunne gå galt, gikk galt. Blant annet gikk girkassen til helvete da en traktor tauet bilen i gang med et kraftig rykk. Jeg kunne heldigvis skru bil og hadde en ekstra kasse i bagasjerommet. Jeg hadde alltid med ting jeg visste jeg kunne få bruk for, som vannpumpe, bensinpumpe – og altså en hel girkasse.

Har du en kommentar til at Citroën er 100 år?

Akkurat dét har jeg ikke så mye feeling for, men jeg er fascinert av grunnleggeren André Citroën, og hvor utrolig djerv og visjonær han var. Trist at lanseringen av Traction ble så dyr at han gikk konkurs rett etterpå.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.