Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
André Westbye (t.v) Leyla Westbye (t.h) Mercedes AMG63 - Foto: Sune Eriksen

André Westbye (t.v) Leyla Westbye (t.h) Mercedes AMG63 - Foto: Sune Eriksen

– Vi viser at vi har jobbet hardt og lyktes, mer enn om vi kommer snikende i en gammel Toyota

Tekst

Vil du få varsel hver gang Karl Eirik Haug publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Foto

Nøkkeltallene til regnskapsfører-parets «firmabil» er 300 km/t, 612 hester og 2.000.000 kroner.

I Mercedesen til nærmere to millioner kroner sitter en V8 biturbo med 612 hester – og et bilinteressert ektepar. Tidligere racingfører André Westbye (54), som driver Westbye regnskap sammen med kona Leyla Westbye (47), har fått justert fabrikkens fartssperre fra 250 til 300 km/t.

Er AMG E63 et typisk bilvalg for regnskapsførere?

– Nei, men Mercedesen skaper tillit overfor kundene våre. Vi viser at vi har jobbet hardt og lyktes, mer enn om vi kommer snikende i en gammel Toyota, sier Leyla.

– Kjedelige, grå regnskapsførere kan ikke kjøre kjedelige biler. Vi må kunne unne oss litt glede av all jobbingen, mener André.

Hvilken glede får dere av null til 100 på 3,4 sekunder her i landet?

– Jo, det hjelper på humøret at V8-motoren går som en klokke, maler som en katt og oppfører seg som en tiger. Jeg mener selv at jeg er den norske racingføreren som har kjørt mest ekstreme biler på bane, så dette gir maks uttelling, sier André.

– Da får det heller være at vi ikke lenger får plass til bikkja vår, en Alaska husky, sier Leyla.

Fakta: Bil-CV

1989 Plymouth Voyager (1989)

1991 Mitsubishi Galant (1991)

1997 Citroën XM (1993)

1999 Ford Econoline 7,3 (1999)

2001 Mercedes E320 (2001)

2004 Volvo S80 (2004)

2008 Mercedes ML320 4MATIC (2008)

2011 Ford Mondeo (2011)

2017 Mercedes GLE 500e Hybrid (2017)

2018 Mercedes AMG E63S 4MATIC+ (2018)

Hvor klokt investeringsobjekt er AMG E63S?

– Økonomisk er selvsagt denne typen investering helt idiotisk, men selv tørre økonomer som oss har behov for å ta irrasjonelle valg, forklarer Leyla.

Tapsprosjekt er selve livet?

– Vi har lyst til å beholde den til den får status som vintage, slik som noen av de tidligere AMG-modellene helt fra 50 år tilbake. Maskinen er vanvittig trimmet, samtidig som den er bunnsolid, sier André.

Hva annet ved AMG E63S slår tilsvarende fra Audi og BMW?

– Denne nye maskinen er den verste av de verste, inntil konkurrentene svarer. Kvaliteten og motoren vil stå seg over tid. AMG63 er en førerkort-killer, hvis man vil, men så dumme er vi ikke, sier André.

– Vi velger også Mercedes fordi vi har fått utrolig god service, legger Leyla til.

En selvfølge når du handler et smykke til nærmere to millioner?

– Nei. Da jeg bodde i USA og skulle kjøpe en annen bil, repeterte selgeren: What it’s gonna take you to buy this car today? Jeg gikk selvsagt lei, og stakk uten å signere kontrakt, forteller Leyla.

Forresten, hvordan blir miljøregnskapet med en slik bil?

– Miljøregnskapet ser bra ut, fordi V8-motoren automatisk slår av fire sylindere ved vanlig kjøring, helt til du gir ekstra gass, eller skifter innstilling til Sport eller Race, sier André.

* (Vilkår)