– I bunn og grunn er den jo trafikkfarlig

Tekst

Vil du få varsel hver gang Karl Eirik Haug publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Foto

Regnskapsfører Erik Ottinsen kjøper gjerne bil etter impulsmetoden.

Erik Ottinsen (64) i R2 Økonomi pløyer Hedmarks høstbleke flatbygder i rød samurairustning, luksuslær fra et utall kukropper og en kraftkonsentrasjon av bensin- og elmotorer med til sammen 359 gamper på stallen.

Hvorfor du og japansk design?

Jeg er en traust bygdegutt som har bodd på et jorde i 64 år, men jeg skiller meg ut på bil. Jeg har ofte kjøpt kjøretøy etter impulsmetoden, og blir begeistret for dramatisk design som står i kontrast til det jeg steller med til daglig.

Hva er best ved LC 500h?

Jeg er opptatt av orden, og det viser bilen. Du kan gå inn på detaljer i detaljene, og finne lag på lag med kvalitet.

Fasongen er futuristisk?

Ja, og jeg har oppdaget at L-en i logoen til Lexus går igjen i mange designdetaljer. Jeg har hørt at de komplekse flatene er krevende å produsere, og det er jo noe av vitsen med å velge en slik bil. Den er ikke et fremkomstmiddel, men hobbyen min.

Fakta: Bil-cv

1972 Ford Cortina 1.3 (1970)

1976 Ford Taunus 1.6 (1976)

1984 Ford Sierra 2.0 (1983)

1992 Ford Scorpio 2.0 (1990)

1995 Ford Scorpio 2.0 (1995)

2001 Ford Mondeo 2.0 (2001)

2004 Toyota Land Cruiser (2004)

2009 Lexus GS 450H (2008)

2013 Lexus GS 450H F-sport (2012)

2017 Lexus LC500h (2017)

Hva mener bilinteresserte sambygdinger?

Jo, jeg kan få litt humoristisk kjeft for bilvalget, og da får folk svar tilbake. Så har du ungdommene

som sverget til BMW, og som kommer bort og ytrer: «Denne var knall.» Da må Lexus ha gjort noe riktig. I bunn og grunn er den jo trafikkfarlig, så mange som snur seg og glor.

Hvem andre anbefaler du LC 500h til?

Tja, til kompiser som klager over at de er stive og støle, sier jeg: «Skaff deg en bil med mange spennende designflater, som min, slik at det blir mye å vaske og mange varierte kroppsstillinger.»

Ikke gå glipp av noe!

Få ukebrev med D2s beste saker rett i innboksen.

Meld deg på her

Hvordan merker du at Lexus bygges av Toyota?

Vel, de som hevder at Lexus er Toyota, har ofte ikke prøvd bilene selv, og aner derfor lite om at det er milevis forskjell. Det er nok om du åpner førerdøren og studerer sømmene i skinnbekledningen. Slikt nitid håndverk finnes knapt i tilsvarende biler.

Er LC 500h verdens beste bil?

Vel, siden LC 500h er noe helt annet enn både Audi, Mercedes og BMW, tenker jeg på min aller første bil, en stilig Ford Cortina 1970-modell som var litt in på den tiden. Den hadde nydelig, svart vinyltak som minner meg om karbontaket her.

Hvem får sitte på?

Tja, selgeren hos Lexus Romerike, som husker da han var ti år gammel og beundret bilen min den gang, en ny Ford med fartsstriper. Før Lexusen kom fra Japan til Hedmark, gledet han seg nesten mer enn meg.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg en best mulig brukeropplevelse på DN.no. Disse brukes til analyseformål, produktforbedringer samt tilpasning av annonser og innhold. Les mer om informasjonskapsler og hvordan vi behandler personopplysninger på våre personvernsider.

Les mer Lukk