– Jeg har vært på jakt etter en Pagoda i toppstand i årevis

Tekst

Vil du få varsel hver gang Karl Eirik Haug publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Foto

Paul Lødøens sommer-Mercedes' tidligere eier var en berømt filmskurk.

På hekken sitter et solstekt klistremerke fra Mercedes-forhandleren i Beverly Hills. Der kjøpte skuespilleren Edward G. Robinson (1893–1973) bilen ny i 1969, da han allerede var verdensberømt for en rekke gangsterroller. Paul E. Lødøen (70), styreleder i Oslo Airport City, åpner sin Mercedes 280 SL «Pagoda» for sommervind og turbulens.

Er Pagoda en gangsterbil?

Vel, det er jo litt morsomt at en berømt skuespiller med store mafiaroller kjørte rundt i den, men det var ikke derfor jeg kjøpte den. Jeg har vært på jakt etter en Pagoda i toppstand i årevis – helt siden jeg beundret den første gang som ungdom.

Hvorfor lar du en så pen bil være grålakkert?

Mercedes-eksperter som forstår seg spesielt på Pagoda, mener at denne arabergrå er blant de vakreste og mest sjeldne fargenyansene.

Fakta:

bil cv

1969 VW 1200 boble 1964

1974 Saab V4 (1972)

1975 Mercedes 220 Diesel (1972)

1977 BMW 3.0 L (1976)

1980 Mercedes 300 Diesel (1980)

1982 Mercury Grand Marquis LS (1982)

1984 BMW 320i (1984)

1995 BMW 730iA (1994)

2008 Mercedes 280 SL «Pagoda» (1969)

2014 Mercedes 350 ML (2014)

Hva annet er spesielt ved dette eksemplaret?

Den er helt original, som da den kom fra fabrikken, og har aldri vært skrudd på eller renovert på annen måte, bortsett fra en lakkering for 15 år siden.

Hvordan kan du vite det?

Mercedes designet karosseriet med et lite hakk ved hver av frontlyktene – en detalj som bare kjennere ser. Mitt eksemplar har de minimale fordypingene intakt, som betyr at den ikke er pusset opp. Karosseridelene har også såkalte matching numbers – en sifferkode som viser at panser, dører og andre deler ikke er erstattet eller hentet fra andre biler.

Hvor plasserer du Pagoda i Mercedes-hierarkiet?

Fasongen er den flotteste Mercedes har produsert, og da har jeg ikke glemt 300 SL med måkevingedører – men den har ikke like rene linjer og er ikke laget for hverdagen på samme måte som Pagoda. Pagoda er siste SL som ble håndlaget, og jeg blir like glad av å se på den som å kjøre den.

Hvilke lyder hører du når du kjører?

En deilig summing fra motoren som blander seg med fuglekvitter. Det er rett og slett majestetisk å sitte der bak bakelittrattet.

Hva har du alltid med i bilen?

Et par gamle Ray-Ban-pilotbriller som jeg fikk for over 30 år siden av bestekompisen min, som er flykaptein. Flyverne brukte dem den gangen.

Forresten, hvorfor lukker du panseret så brutalt?

Å slamre panseret er det eneste riktige. Det skal slenges ned. Panseret er av aluminium og hvis du trykker det ned, blir det fort bulk.

Finnes Pagoda miljøvennlig?

Ja, jeg bruker den så lite at den knapt forurenser, og ellers kjører jeg blant annet en e-Golf som jeg kaller bymopeden min.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg en best mulig brukeropplevelse på DN.no. Disse brukes til analyseformål, produktforbedringer samt tilpasning av annonser og innhold. Les mer om informasjonskapsler og hvordan vi behandler personopplysninger på våre personvernsider.

Les mer Lukk