Denne børstraktoren er på ville veier

Tekst

Vil du få varsel hver gang Karl Eirik Haug publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Foto

Har både avtagbar bikinitopp og kombinert kaffe- og pølsekoker som standardutstyr.

Kenth-Stian Myklebust (42) i Jacobsen Dental reparerer tannlegeutstyr til daglig – og en Mercedes Geländewagen på fritiden. Etter ekspedisjoner og flere deltagelser i løpet Arctic Trophy i det nordlige Russland, ser firehjulstrekkeren fra 1984 med russisk-kyrilliske klistremerker ut som alt annet enn en børstraktor.

I hva slags terreng går det russiske løpet Arctic Trophy?

– Området er for det meste villmark med mye skog, myr og bjørn, og vi observerer ofte bjørnemøkk der vi ferdes. Da en kompis bøyde seg ned for å drikke ved en elv, fikk han øye på ferske bjørnespor.

Spennende, men hva er løpspremien?

– Bare en liten pokal. Langt fra alle klarer å fullføre, så bare det å komme i mål er en bragd. Selv om det er konkurranse om å være først, tvinger hindringer i naturen oss til å kjøre så sakte at vi får nyte omgivelsene.

Bilen ser ut som den har fått mye juling?

– Vel, da jeg kjøpte den var den ganske fin å se på. Nå har den ikke en eneste rett karosseriplate. Stripene og andre skader kommer av kjøring i tett skog. Bilen har levd et hardt liv, og er en biloppretters drøm.

Fakta: Bil-cv

2005 Mercedes 240 GD (1983)

2008 Mercedes 230 GE (1989)

2010 Mercedes 300 GD (1984)

2012 Mercedes 240 GD (1984)

2018 Mercedes 300 GD Professional (2012)

Hva er spesielt med ditt eksemplar?

– Jeg kjøpte denne for det praktiske, løse glassfibertaket med en avtagbar såkalt bikini-topp i stoff over forsetene. Heldekkende presenning er vanligst på denne utgaven av Geländewagen, men jeg vil unngå å høre den konstante blafringen fra duken, som kan være ganske irriterende.

Hva slags kroppsfasong får du bak rattet etter over 100 mil?

– Sittestillingen er som på et toalett: Alltid rett i ryggen og bena. Man får i hvert fall ikke dårlig kroppsholdning.

Hva har du alltid med i bilen?

– Vannkoker til kaffe og pølser. Av eller annen grunn er Statoil-pølsene i Russland jævlig gode. Med sylteagurk og sprøstekt løk blir det et måltid, og alt er billig.

Har bilen en begrensing?

– Nesten ikke, men roter du deg opp i en myr med alle fire hjul, må du vente på hjelp fra et annet terrengkjøretøy med vinsj. Selv har jeg satt fast bilen i grener på store trær som jeg har måttet sage av.

Er kjøring i natur en god eller dårlig ting?

– Reglene for terrengkjøring burde være like strenge som de er, og rundt om i landet finnes jo en del lovlige områder for offroad. Jeg liker selv å bruke naturen til turgåing og fisking, og er selvsagt opptatt av at den ikke blir rasert.

Hva må jeg betale for en maken bil?

– Det er dessverre blitt vanskeligere å finne Geländewagen som ser litt ut som vrak, som min. I Europa tar verksteder slitne objekt, bygger dem opp og selger dem dyrt. Det er én av grunnene til at Geländewagen holder seg så godt i pris.

Hvordan ser fremtiden ut for dinosauren din?

– Jeg vurderer å konvertere den til drift på frityrolje. Det har flere i miljøet allerede gjort. Da kan den jo vare lenge.

Du har flere Geländewagen?

– Ja, den andre kjører kona, for den er for pen til å ripes opp. Jeg holder meg til denne gamle haugen.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg en best mulig brukeropplevelse på DN.no. Disse brukes til analyseformål, produktforbedringer samt tilpasning av annonser og innhold. Les mer om informasjonskapsler og hvordan vi behandler personopplysninger på våre personvernsider.

Les mer Lukk