Denne «badebaljen» kan spyles både utvendig og innvendig

Tekst

Vil du få varsel hver gang Karl Eirik Haug publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Foto

Men spesielt vakker er den ikke, ifølge eieren.

Lagdommer Anette Isachsen Kræmer (47) i Borgarting lagmannsrett tar fortsatt vare på den oransje skapningen som ble en del av familien for 33 år siden. Denne sivile utgaven av Volkswagens militærkjøretøy ble bygget i Tyskland fra 1969 til 1980 og adoptert av alt fra strandboms til friluftsfreaks.

Hva er dette?

For meg er VW 181 lyden av sommer. Jeg har et barndomsminne om en rekord med ni små og store passasjerer, en hund og to bademadrasser den korte veien fra hytta til stranden. Vi kaller den «Badebilen» og forbinder den med ferie, fri og hygge.

Du lærte å kjøre i denne bilen?

Ja, min svært bilinteresserte far mente at hvis jeg kunne kjøre en VW 181, som jo mangler servo, kunne jeg kjøre alle biler. Sannheten er at bilen er utrolig lettkjørt når du først har lært den å kjenne. Men alt må gjøres kontant og med litt kraft.

Er den best egnet til kafébesøk eller langtur?

Begge deler. Vi har blant annet tatt den til fjells gjennom Hallingdal. Vi fikk testet at den egner seg godt til tur, og at den har et kraftig varmeapparat som gjør at barna må passe på å ikke blir brent på bena.

Fakta: Bil-cv

1991 Citroën 2CV (1981)

1995 BMW 518i (1992)

1999 Mercedes-Benz E 220T (1995)

2003 Mercedes-Benz E 240T (1999)

2005 Land Rover Freelander (1999)

2009 VW Type 181 (1971)

2010 Land Rover Discovery Td5 (2002)

2016 Kia Sportage (2016)

VW 181 er opprinnelig en militærbil som ble en kultbil?

Ja, og den er kanskje ikke spesielt vakker, men jeg ser mye sjarm og personlighet i den. Den ligner en balje, og den er en balje. Fordelen er at den tåler å spyles ren både utvendig og innvendig. Det er gøy å se hvor mye glede og oppmerksomhet en balje kan skape.

Hvor typisk er det å velge en balje til bil i din yrkesgruppe?

Lite, men jeg tenker den passer for alle. Den er sjelfull, upretensiøs, og svært lettstelt.

Mekker du selv?

Det behøves knapt. VW 181 ble konstruert for å være enkel og slitesterk og har vist seg å være utrolig seig. Når den har stått en stund vinterstid, starter den på første forsøk. Det er nesten så eneste vedlikehold er å fylle drivstoff, og jeg fyller ikke den tanken mange ganger i året.

Økt interesse for bilen gjør at verdien stiger?

Jeg finner av og til lapper festet på bilen med spørsmål om kjøp. Det er veldig hyggelig, men den er ikke for salg. Familien burde egentlig bytte til en elbil, men VW 181 brukes så lite i løpet av året at jeg tenker det er akseptabelt å bruke den som hyggebil også i fremtiden.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg en best mulig brukeropplevelse på DN.no. Disse brukes til analyseformål, produktforbedringer samt tilpasning av annonser og innhold. Les mer om informasjonskapsler og hvordan vi behandler personopplysninger på våre personvernsider.

Les mer Lukk