– Når jeg skal ut og kjøre gullbilen, tar jeg selvsagt på gulluret, en Rolex Submariner

Tekst

Vil du få varsel hver gang Karl Eirik Haug publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Foto

Kjørelæreren ser seg hverken til høyre eller venstre når hun plukker privatbil.

Mette Knudsen (54), kjørelærer og eier av Oslo Team Trafikkskole, har hatt en ubøyelig interesse for sportsbiler siden hun som 17-åring i oppvekstbyen Ålesund «kjørte ræva av guttene» med en Ford Capri. Knudsen har bestilt ny, elektrisk Jaguar I-Pace til kjøreopplæring, og i fritiden lirker hun ut Gullet av garasjen.

Hvilke kriterier har kjørelæreren for valg av rå sportsbil?

Jeg er ikke så høy, og Audi R8 er en sportsbil med fornuftig sitteposisjon som gjør denne til et bedre valg enn for eksempel Ferrari. For meg er oversikt i trafikken viktig.

Begge dine Audi R8 har syntes i trafikken?

Ja, jeg satt på hotell i Dubai og røkte vannpipe, tok meg en gin tonic og begynte å designe den første R8-en min rød, med svart tak og svarte felger. Jeg reiser ekstremt ofte til steder hvor jeg får inspirasjon av å se alle slags sportsbiler, men titter også mye på nettet. Der fikk jeg øye på en Audi R8 i gull og bestemte meg for å foliere min andre R8 slik.

Fakta:

Bil-cv

1987 – Ford Capri (1985)

1998 – BMW M3 (1998)

2003 – BMW 320 Cabrio (2003)

2008 – BMW 320 Coupé (2008)

2010 – BMW X1 (2010)

2010 – Audi R8 (2010)

2013 – Porsche Cayman (2013)

2015 – BMW X4 (2015)

2018 – Audi R8 V10 Plus (2017)

2019 – Jaguar I-Pace (bestilt)

Du blir stanset av folk med barnevogn som vil ta bilde?

Ja, jeg er sosial, glad i å møte folk, liker å prate med alle og er aldri sur. Jeg pleier å si til alle de som kommenterer bilen: «Man må ha selvtillit for å kjøre en slik bil. Hvis du er sjenert, burde du heller kjøre en Golf.»

Hva er den hyggeligste kommentaren du har fått?

At bilen er kul, og at den ikke hadde vært den samme uten meg og min stil. Jeg har også alltid vært opptatt av klokker og bruker gladelig flere hundre tusen kroner. Når jeg skal ut og kjøre gullbilen, tar jeg selvsagt på gulluret, en Rolex Submariner. Bilen bestemmer antrekket.

Blir alt i gull, heretter?

Nei, klokken hadde jeg lenge før jeg kjøpte bilen. Og ellers er bare Hermès-beltet i gull. Bilen er personligheten min. Jeg finnes ikke jålete, selv om jeg er opptatt av merker.

Hvor mye jåleri er gullbilen?

Jeg vil heller kalle den typete. Ikke veldig mange ville foliert den i gull.

Ikke gå glipp av noe!

Få ukebrev med D2s beste saker rett i innboksen.

Meld deg på her

Er den en miljøbil?

Tja, 610 hester skal jo ha mat. Men i Oslo kjører jeg den knapt annenhver uke. Totalutslippet blir lite.

Hvem får sitte på?

Samboer og hunden min Lola, en liten malteser som elsker å kjøre bil og som hverken reagerer på støy eller akselerasjon. Jeg kjører alltid musikk med maks lyd på Bang & Olufsen-anlegget.

Hvor lenge blir det fortsatt gøy med gull?

Nå føler jeg at jeg ligger litt foran trendene i bilfarger, så gullfolieringen skal jeg beholde lenge.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg en best mulig brukeropplevelse på DN.no. Disse brukes til analyseformål, produktforbedringer samt tilpasning av annonser og innhold. Les mer om informasjonskapsler og hvordan vi behandler personopplysninger på våre personvernsider.

Les mer Lukk