Finansprofilen Olav Chen har garderoben i bagasjerommet

Tekst

Vil du få varsel hver gang Karl Eirik Haug publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Foto

– Folk liker å gjøre seg opp en mening om meg som finansmann, som ofte er feil og misforstått.

Olav Chen (41 år), porteføljeforvalter i Storebrand Kapitalforvaltning tviholder på en utgammel bayer.

Det ser ut som du har bodd lenge i denne?

Jeg har hatt BMW-en siden finanskrisen. Da fikk jeg incentiv for å velge en firmabil i Storebrand med lavt CO2-utslipp og minste motoralternativ, som også holder i massevis for å kjøre på fjelltur om vinteren.

Du er ikke kapitalforvalteren som bytter Tesla hvert år?

Jeg tenker økonomisk, og at det er mer bærekraftig å ikke kjøpe ny bil eller bytte ofte. Jeg er dessuten typen som utvikler et sterkt forhold til en bil over tid. Jeg blir liksom aldri ferdig med dem. For eksempel har jeg ofte lurt på hvor den har tatt veien, Golfen jeg hadde før BMW-en.

Dette er en desperat etterlysning?

Nei, denne uken fikk jeg vite via Biltilsynets sms-tjeneste at den dessverre er skrotet. Det gjør vondt. I Norge er terskelen for å skrote en fullt brukbar bil eller pusse opp et nesten nytt kjøkken sjokkerende lav i forhold til resten av verden.

Fakta: Bil-cv

1993 Suzuki ZR-50 (1988)

1995 Opel Kadett (1990)

1998 Mitsubishi Lancer (1992)

2002 VW Golf (1992)

2009 BMW 318d (2009)

Er bil statussymbol i ditt finansmiljø?

Nei, i Storebrand er slikt mer nøkternt enn ellers i finansbransjen. Fine biler, sko og dyre klokker interesserer meg overhodet ikke. Folk liker å gjøre seg opp en mening om meg som finansmann, som ofte er feil og misforstått. Jeg har aldri hatt behov for å vise meg frem, for jeg vet hva jeg står for.

Nøktern stil slår bling-bling i gatekred?

Jeg bor på Grünerløkka, og har ikke lyst til å ha den største elbilen. I løpet av mine 15 år der speiler likevel bilparken at Grünerløkka er blitt vestkant på østkanten. For ti år siden stakk BMW-en seg litt ut. Nå er den blitt én i mengden. Det passer meg veldig godt.

Hvordan var bilmiljøet i oppveksten på Kongsvinger?

Rånekulturen sto sterkt med gamle Opeler og hele paletten. For familien og meg handlet bil bare om avhengighet. Jeg fikk min dose av Mitsubishi varebiler, som far valgte fordi de var driftssikre. Da jeg tok lappen på 18-årsdagen, hadde jeg allerede lenge kjørt moped. Jeg trynet ofte og det er utrolig hva man tåler etter gratis glattkjøringskurs på Kongsvinger-veiene.

Ikke gå glipp av noe!

Få ukebrev med D2s beste saker rett i innboksen.

Meld deg på her

Hender det at du vasker denne bilen?

Der er jeg er lat og satser alt på skippertak. Jeg vil ta meg tid til å rengjøre ordentlig enn å kline griseriet utover.

Hvorfor er bilen fylt med masse brukte pappkopper?

Jeg har en rutine med varm kaffe i kald bil om morgenen. Jeg er glad jeg ikke viste deg bagasjerommet som er mitt garderobeskap for treningstøy, fjellantrekk og alle slag sko. Det er veldig praktisk.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg en best mulig brukeropplevelse på DN.no. Disse brukes til analyseformål, produktforbedringer samt tilpasning av annonser og innhold. Les mer om informasjonskapsler og hvordan vi behandler personopplysninger på våre personvernsider.

Les mer Lukk