Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Ny generasjon. Michelle Obama og dronning Sonja er allerede på kundelisten. Nå vil det norske strikkemerket Oleana bli et motehus som appellerer til en yngre målgruppe.

Ny generasjon. Michelle Obama og dronning Sonja er allerede på kundelisten. Nå vil det norske strikkemerket Oleana bli et motehus som appellerer til en yngre målgruppe.

– På sikt vil vi bli et norsk motehus

Tekst

Vil du få varsel hver gang Karima Furuseth publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Foto

Michelle Obama og dronning Sonja er på kundelisten, men nå vil det norske strikkemerket fri til et yngre publikum.

– Oleana har alltid vært veldig sterke på strikkejakker, det har vært vårt fremste produkt, sier den svenske designeren Matilda Norberg (33).

– Samtidig har det vært vanskelig å se for meg selv i Oleana-jakker, fordi snittet ikke har passet inn i en ung kvinnes garderobe.

Hun er den nye kreative sjefen for det norske strikkemerket Oleana, som har hentet det svenske hodet til å tenke om merkets identitet og profil. Nordberg tar over stafettpinnen etter norske Solveig Hisdal, som har tegnet Oleanas distinkte blomsterstrikk siden oppstarten i 1992.

Fakta: Oleana

Norsk strikkemerke
oleana.no

Grunnlagt i 1992 av Signe Aarhus, Hildegunn Møster og Kolbjørn Valestrand.

Drives nå av Gerda Sørhus Fuglerud, datter av Signe Aarhus, og Steffen Fuglerud.

Svenske Matilda Norberg, med master i strikk fra Royal College of Art i London, er nyansatt sjefdesigner.

Med en omsetning på over 60 millioner kroner i fjor, har den bergenske bedriften sikret seg en trofast tilhengerskare, både i Norge og i resten av verden, i Tyskland spesielt. Likevel:

– Det er mye som kommer til å bli nytt.

Under samme tak

Det er ved fjorden i Ytre Arna utenfor Bergen vestlandets eldste tekstilfabrikk ligger, et majestetisk murbygg på 3500 kvadratmeter. Som en av få fabrikker i verden, produserer og designer Oleana alt under samme tak – fra første tråd til ferdig plagg.

Fordi Oleana jobber bærekraftig med tradisjonelt håndverk og ikke benytter seg av arbeidskraft fra utlandet, har fabrikken fått Économusée-status. Det er en kvalitetssikring for bedrifter som har spesialisert seg på et håndverk i den grad at man som publikum har anledning til å besøke fabrikken som om det var et museum.

– Å ha direkte kontakt med produksjonen gjør at vi er involvert i alle aspektene, sier Nordberg, som tidligere var strikkedesigner i det danske motemerket Henrik Vibskov.

– Det finnes mange varemerker som har strikk sentralt, men her har vi det som hovedfokus. Det å kunne være kreativ sjef som strikkdesigner, er ganske uvanlig.

Blomster-dna

Oleana fikk mye oppmerksomhet da tidligere førstedame Michelle Obama investerte i fem strikkejakker da hun var på oslobesøk i 2009. Matilda Nordberg har hatt de trofaste kundene i mente i den nye kolleksjonen, men har utvidet farge- og mønsterpaletten.

– I den nye kolleksjonen har jeg også jobbet mye med andre fasonger. Vi har designet kjoler og skjørt, plagg man kan kjenne seg igjen i om man er yngre, sier hun.

Ikke gå glipp av noe!

Få ukebrev med D2s beste saker rett i innboksen.

Meld deg på her

Norberg har latt seg inspirere av arbeidene til den finske keramikeren og designeren Birger Kaipiainen, som dekorerte Arabia-servise med grafiske blomster i over 50 år.

– Blomstermønstre er en stor del av Oleanas dna. I skandinavisk mote har det vært forbudt å jobbe med blomster, så det er befriende å kunne gjøre det her.

Norberg har i tillegg utvidet kolleksjonen til å bestå av langt flere plagg og accessoirer enn Oleana tidligere har produsert.

– På sikt vil vi bli et norsk motehus. Det mener jeg vi har alle muligheter til

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.