– Jeg har begynt å tenke på kaker. Det er store forskjeller i konditorkunsten i Europa, og vi vil servere publikum lokale kaker, forteller Andreas Meland (40).
Han er nyansatt sjef for festivalen Sildajazz i Haugesund, men fra torsdag 31. oktober handler det om plateselskapet Hubros tiårsjubileum. Først tar Meland med seg bandene Bushman's Revenge, Building Instrument og Erlend Apneseth Trio til Rotterdam, London, Paris og Berlin, før festen fortsetter med andre konserter i Haugesund, Oslo og Bergen. Går alt etter planen, får publikum både smal musikk og fete kaker.
Fakta: Hubro
Plateetikett, eid av plateselskapet Grappa, etablert av Andreas Meland i Haugesund i 2009
Feirer tiårsjubileum i år, med europaturné og utvalgte konserter i Haugesund, Oslo og Bergen i november.
Aktuelle album: «Lanzarote» av Jo Berger Myhre og Ólafur Björn Ólafsson, samt den selvtitulerte debuten til Skarbø Skulekorps. Lumen Drones følger opp ECM-debuten i desember.
Trojansk hest
Hubro har siden 2009 gitt ut 113 album, alle utformet av designerne i Yokoland, noe som tilsvarer nesten ett album i måneden i ti år. Selskapet ble født da Meland spurte sjefen sin i plateselskapet Grappa om han kunne starte en jazzetikett. Samme år flyttet han hjem til Haugesund, der han også fikk oppfylt sin gamle drøm om eget kontor.
– Jeg ville følge prosjekter fra a til å, etter at jeg lenge hadde jobbet med det tyske plateselskapet ECM i Norge. Der kom jeg først inn i prosessen langt uti alfabetet, forklarer Meland, som tidligere drev plateselskapene Safe As Milk og Melektronikk.
Hubro ble ikke et rent jazzselskap, snarere en trojansk hest som lurte inn alt fra eksperimentell rock og folkemusikk til samtidsmusikk og elektronika.
– Hubro ble etablert på verst tenkelige tidspunkt for feltet jeg jobber i. Den type musikk har ikke fått særlig hjelp fra digitalisering og strømmetjenester, men er bare blitt mer marginalisert og mindre bærekraftig.
Siste nytt. Platene «Lanzarote» av Myhre/Ólafsson og «Umbra» av Lumen Drones er de nyeste utvekstene på Hubro-treet. Foto: Hubro/ Yokoland
Strømmehit
I 2013 fjernet Hubro all musikk fra strømmetjenestene, men vendte tilbake året etter. Det fysiske formatet fungerer mer som en souvenir, nesten på linje med en t-skjorte, der konserter er den viktigste platebutikken.
– Samtidig er det å spille inn plate en effektiv måte å foredle kunstneriske prosjekter på. Etter at et band har spilt inn album, kan jeg allerede ved neste konsert oppleve at de har foretatt syvmilssteg, uten at de har øvd i mellomtiden.
Spotify gir også positive overraskelser. Enkeltspor av samtidsperkusjonisten Håkon Stene og Erik Honoré/Sidsel Endresen har sekssifrede strømmetall, noe Meland sporet tilbake til spillelister innenfor mindfulness- og meditasjonssegmentet.
– Dette er absurd med den nye virkeligheten: innen vår musikk får du suksess ved å få inn låter på spillelister der folk egentlig ikke hører etter. Det handler mer om bruksmusikk enn lytting, der brukeren vil fargelegge en situasjon.
Innen vår musikk får du suksess ved å få inn låter på spillelister der folk egentlig ikke hører etter
Andreas Meland
* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.