– Algoritmene har endret rollen til kritikerne

Tekst

Vil du få varsel hver gang Karima Furuseth publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Puja Patel er redaktør for musikknettstedet Pitchfork.

Viktig organ. I 2011 nominerte Time Magazine Pitchfork-grunnleggeren Ryan Schreiber til én av det årets viktigste personer. Nå har Puja Patel tatt over stafettpinnen for den toneangivende nettsiden.

– Vår innflytelse betyr noe, sier Puja Patel (34).

Hun er sjefredaktør for musikkritikknettstedet Pitchfork Media. Denne uken gjester hun Bylarm-festivalen for å prate om nettsidens usammenlignbare suksess.

– Vi hører fra band som forteller at konsertbilletter blir utsolgt dagen etter en god anmeldelse i Pitchfork. Artister som blir rangert som «Best New Music», kan doble honorarene sine.

– Pitchfork kan definitiv løfte band opp og frem.

Fakta: Pitchfork

Nettsted for musikkjournalistikk, etablert av Ryan Schreiber i 1996.

Kjøpt opp av Condé Nast i 2015.

Puja Patel tok over som sjefredaktør i 2018.

pitchfork.com

Patos

Pitchfork ble etablert i 1996 som et digitalt magasin for undergrunnsmusikk, og var styrt fra kjelleren til Chicago-fødte Ryan Schreiber. Nettstedet ble fort et hjem for amatører som ikke var interessert i å skrive om musikk fra et teknisk ståsted, kjennetegnet av lange, subjektive anmeldelser om indierock. Den nye tonen gruset den etablerte musikkpressen, og legitimerte en sjargong som på godt og vondt ble Pitchforks vannmerke.

I 2015 ble nettstedet kjøpt av magasinforlaget Condé Nast, som også eier størrelser som Vogue, The New Yorker og GQ, og er etablert med kontorer i One World Trade Center. Over 100 anmeldelser publiseres månedlig.

Patel vokste opp i Baltimore, med indisk mor og zimbabwisk far. Hun har tidligere skrevet for Spin, Village Voice og MTV. Da hun gikk på college, næret hun et «religiøst» forhold til Pitchfork.

– På den tiden var jeg definitivt av den oppfatning at Pitchfork var for elitister, sier hun.

Algoritmer

Siden Patels egen studietid, har Pitchfork kommet seirende ut av en periode som har vært destabiliserende for de fleste i samme felt.

– Årsaken til at vi har klart det, er at Pitchfork har vært tro mot sitt eget oppdrag: å verdsette nye oppdagelser, og å gi kunstverk det engasjementet de fortjener. Leserne stoler på oss, musikere stoler på oss og bransjen stoler på oss. Jeg tror det er sjeldent i musikkbransjen at disse tre faktorene er på plass samtidig, sier hun.

Selv om Pitchforks subjektive tone dabbet av jo større nettstedet ble, har også internett, det som var kimen til deres suksess, tvunget frem en viss profesjonalisering.

– Algoritmene har endret kritikerrollen. Dagens kritikere må fungerer som både kulturkommentatorer og historikere. En kritiker må også være mer nyansert, sier Patel.

– I kontrast til tidligere, da etoset i større grad var «min mening betyr alt. Og sånn er det bare».

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Informasjonskapsler og personvern

Dagens Næringsliv er ansvarlig for dataene du oppgir og dataene vi samler om dine besøk på DN.no. Vi bruker informasjonskapsler og dine data til å analysere og forbedre tjenestene, og til å tilpasse annonser og deler av innholdet du ser og bruker. Dersom du er innlogget, kan du endre dine innstillinger for personvern.

Les mer Ok, jeg skjønner