Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Taiwanske Gogoro satser på batteribytte i stedet for lading til sine elektriske scootere.

Taiwanske Gogoro satser på batteribytte i stedet for lading til sine elektriske scootere.

Nå kan norske byer få elektriske leie-scootere

Tekst

Vil du få varsel hver gang Jan Omdahl publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Finnes allerede i Berlin, Paris og Tokyo.

Så gale vi nordmenn er etter elektriske sykler og biler, er det nesten rart at man ikke ser flere elektriske scootere og mopeder i bybildet. Men et utleiekonsept kan visstnok være på vei til Oslo, om byrådsleder Raymond Johansen får det som han vil. Scooteren er jo en slags sweet spot for elektrisk urban transport, der en Tesla i mange sammenhenger blir altfor mye og altfor harry, og en elsykkel noen ganger litt for lite.

Det finnes riktignok meget kompetente folk som mener det er rimeligere lavterskelløsninger med utleie av elektriske sykler og sparkesykler som er veien å gå – mer om det i neste ukes spalte – men skal det først være en fullvoksen elscooter, kommer en av de mest interessante løsningene fra taiwanske Gogoro.

Selskapet lanserte sin første scooter i 2015, og har vokst til å bli en internasjonal aktør som drifter utleietjenester i Berlin, Paris og Tokyo.

Batteristasjoner

Scooterne er morsomme, miljøvennlige og praktiske, men den virkelige nytenkningen ligger i selskapets løsning på batteriproblemet. Å stå på feil side av byen med flatt scooterbatteri er et stusslig scenario, men slik Gogoro bygger ut sin infrastruktur, bør rekkeviddeangsten være en saga blott.

Taiwanske Gogoro satser på batteribytte i stedet for lading til sine elektriske scootere

Taiwanske Gogoro satser på batteribytte i stedet for lading til sine elektriske scootere

I stedet for et nettverk av ladestasjoner bygger Gogoro ut batteristasjoner, der man enkelt og greit henter seg to nye litiumbatterier mens de utladede settes til lading. Batteriene sitter lett tilgjengelig under scooterens sete og løftes rett ut med et håndtak. Tanken er at det skal være så mange batteristasjoner i en by at det aldri er mer enn noen minutter til nærmeste stasjon. I Taiwan har Gogoro plassert ut mer enn 400 av dem. Varsel om at batteriet er i ferd med å bli utladet, gis både på scooterens display og i den medfølgende appen. Appen fungerer også som nøkkel til batteristasjonene.

Ikke gå glipp av noe!

Få ukebrev med D2s beste saker rett i innboksen.

Meld deg på her

Flere på vei

Scooterne i Gogoros 2-serie har en ytelse på 6.4 kW, som tilsvarer 8,6 hestekrefter, og en oppgitt rekkevidde på 110 kilometer. Det største vekstpotensialet, og den største miljøgevinsten, ligger utvilsomt i de asiatiske storbyene, der scooteren så til de grader er allemannseie.

Det er dog er en svakhet ved konseptet: Gogoro tilbyr ikke en løsning for hjemmelading, og det kreves derfor store investeringer i utbygging av batteristasjoner. Det største produsenten av scootere og mopeder i Taiwan, Kymco, har skjønt dette, og tilbyr hjemmeladere til sine sterkt Gogoro-inspirerte elscootere.

Gogoros suksess har også satt fart i store aktører som Honda, Yamaha og Piaggio, som alle har varslet overgang til elektrisk eller hybrid teknologi for scootere og mopeder.

* (Vilkår)