Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne

Beats-hodetelefonene er blitt mer balanserte

Tekst

Vil du få varsel hver gang Jan Omdahl publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

I likhet med sine skapere, musikkmogulene Dr. Dre og Jimmy Iovine, kan man si.

Da Apple kjøpte elektronikkprodusenten og strømmetjenesten Beats for om lag 18 milliarder kroner, var det et foreløpig høydepunkt i en ellevill rags to riches-historie om to visjonære, arbeidsnarkomane og temmelig ko-ko musikkentreprenører.

Fakta: «The Defiant Ones»

Fireepisoders Netflix-dokumentar om Dr. Dre og Jimmy Iovine.

Beats Studio Wireless 3 er den nyeste toppmodellen fra hodetelelefonprodusenten de to solgte til Apple i 2014.

Brooklyn-gutten Jimmy Iovine hadde jobbet med Bruce Springsteen, Patti Smith, Tom Petty, Nine Inch Nails, Marilyn Manson, Gwen Stefani og U2.

Dr. Dre fra Compton, Los Angeles hadde løftet frem folk som Eazy-E, Snoop Dogg, Tupac og Eminem, i tillegg til egen karriere med den legendariske rapgruppen N.W.A, og som soloartist med albumet «The Chronic» som karrierehøydepunkt.

To tilsynelatende vilt ulike relikvier fra musikkindustriens gullalder, som fant hverandre i lidenskap for musikk og for sterke, kontroversielle artistpersonligheter, samt i ambisjonen om å bli rike og mektige nok til å ta knekken på konkurrenter og fiender.

Netflix-dokumentar

Dre og Iovine så skriften på veggen da Napster drepte cd-formatet, og gikk inn i hodetelefonbransjen med Beats etter et ti minutters møte på Dres terrasse. Historien fortelles i «The Defiant Ones», en Netflix-dokumentar i fire deler der det «snakkes ut» og kanoniseres etter alle kunstens regler.

Serien følger musikkdokumentarens forutsigbare dramaturgi, men gir likevel et innblikk i hva som driver de to, og i deres unike evne til å fange trender, oppdage talenter, og produktifisere kultur. Samt mengder av fine flashbacks til 1990-tallets musikk på begge kyster.

Balansert

«Jeg er vel endelig blitt voksen», sier Dre i siste episode. Det samme kan et stykke på vei sies om Beats-hodetelefonene.

Selv om Dre sto bak noen av de mest vellydende plateinnspillingene i hiphop, hadde tidlige Beats-modeller et temmelig bolete og syntetisk lydbilde med ekstremt mye bass. Dette ble gjort bevisst, fortelles det i dokumentaren, kjernemålgruppen var jo hiphop-kulturens bassfriker. Dagens modeller er mer balanserte, selv om toppmodellen Studio Wireless 3 med aktiv støydemping, som jeg har testet, fortsatt er mer sjenerøs i bassen enn de mest nøytrale konkurrentene.

Ikke gå glipp av noe!

Få ukebrev med D2s beste saker rett i innboksen.

Meld deg på her

Beats-klokkene har fortsatt et visst preg av bling, men lyden, produktkvaliteten, støydempingen og den tekniske funksjonaliteten ellers er så god at prisen på 3500 kroner ikke oppleves som uanstendig.

I desember 2017 stakk Apple av med 49 cent av hver dollar brukt på trådløse hodetelefoner og øreplugger i USA. Beats-merkevaren er klart størst, mens den største utfordreren er Apples egne Airpods. Pengene havner uansett i Cupertino, og Apple-aksjonærene Dre og Iovine ler hele veien til banken.

* (Vilkår)