Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne

Frimerkesamling

Tekst
Fugleskremsler. Inghild Karlsen overlot i 1983 sine «Fugleskremsler» til naturen og en øy utenfor Mandal. Men anonyme mennesker utstyrt med vinkelsliper ødela dem lenge før naturkreftene tok overhånd. Foto: Inghild Karlsen / Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design

Fugleskremsler. Inghild Karlsen overlot i 1983 sine «Fugleskremsler» til naturen og en øy utenfor Mandal. Men anonyme mennesker utstyrt med vinkelsliper ødela dem lenge før naturkreftene tok overhånd. Foto: Inghild Karlsen / Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design

2000-tallets nykonseptualister i kunsten har forløpere også her til lands. Nå fortelles den interessante historien deres på Nasjonalmuseet.

Hvor standhaftig oppfatningen om at kunst er pene gjenstander å se på, helst i glass og ramme, er, slutter aldri å overraske meg. Lang tid etter at det ble vanlig å lage kunst av ting andre ville kastet, og å betrakte den vel så mye som en intellektuell som en estetisk øvelse, minner de aldri hvilende debattene om kunst i offentlige rom om at hva fenomenet er og kan være, stadig er spørsmål som setter sinnene i kok.

Selv om det altså er flere tiår siden denne kunsten ble laget, er det all grunn til å tro at den stadig vil virke fremmed for et bredt publikum

Nettopp slike spørsmål – om enn stilt fra en ganske annen vinkel – knytter...