Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Gjennombruddet. Kona til forfatter Martin Bergesen ble bitt igjen av spillbasillen på grunn av det ganske enkle «Rainbow Islands: Towering Adventure», og ikke mesterverkene ektemannen prøvde å prakke på henne.

Gjennombruddet. Kona til forfatter Martin Bergesen ble bitt igjen av spillbasillen på grunn av det ganske enkle «Rainbow Islands: Towering Adventure», og ikke mesterverkene ektemannen prøvde å prakke på henne.

Grunnkurs i dataspill: «Å lære å spille i voksen alder kan føles som å møte en vegg»

Tekst

Vil du få varsel hver gang Øyvind Holen publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Føler du deg utenfor i den store samtalen om dataspill? Her er boken som kan hjelpe deg inn i varmen.

«Dette er min generasjons kunstform. Den vi vokste opp med. Som vokste opp med oss,» skriver Martin Bergesen (36) om dataspill i boken «Alle kan spille», men da han skulle introdusere kona Marthe for «spillenes svar på 'Citizen Kane'» gikk det skeis.

Fakta: «Alle kan spille»

Bok om dataspill av Martin Bergesen.

Frekk Forlag, 176 sider

allekanspillebok.no

Science fiction-fabel

«Bioshock» er et førstepersons skytespill og science fiction-fabel, inspirert av Ayn Rand-romanen «De som beveger verden» – og samtidig kritisk til Rands filosofiske ideer. For Marthe ble overgangen fra gamle minner om «Super Mario» i oppveksten og «Farmville» på Facebook til «Bioshock» rett og slett for brå. Hun trengte en mykere innføring, og det fant hun i «Rainbow Islands», som ektemannen beskriver som både «middelmådig og frustrerende».

Opplevelsen ble en øyeåpner for Bergesen, som innså at det finnes mange som sliter med å knekke de mange fysiske og mentale kodene i spillverdenen han selv føler seg så hjemme i.

Profesjonell hjelp

Tenk på «Pacman» eller «Donkey Kong», klassiske spill du kan lære deg på et blunk, men kan bruke livet på å mestre. Men med årene gikk dataspill fra arkadehaller til hjemmeunderholdning, med stadig mer avansert grafikk, kompliserte historier og krevende verktøy som Playstations «DualShock»-kontroller.

«Å lære å spille i voksen alder kan føles som å møte en vegg,» skriver Bergesen, og målet er at boken skal hjelpe svake spillere til å forsere denne veggen og motivere dem til tålmodigheten som trengs for å mestre faget. Dette er dels kulturhistorie, dels praktisk innføring og dels helhjertet forsvar av «et av vår tids mest dominerende og komplekse kulturuttrykk».

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.