Fenomenet. Cardi B var en kjendis lenge før hun ga ut plate. Debuten «Invasion of Privacy» solgte til gull i USA dagen den ble utgitt, og viser at hun er verd all oppmerksomhet.

Lyden av dryppende diamanter

Cardi B er den største akkurat nå. Men det glitrer mange andre steder også.

På kjøkkenet der vi bor, står et kjøleskap og fryser med inkorporert isbitmaskin. Jeg er veldig fornøyd med det. Rett som det er kan jeg svippe innom, hente meg en tumbler i skapet, dytte glasset inn, og bare «skrrt skrrt» og det er fullt av glinsende, nykvernede isbiter. Eller isvann, om jeg skulle foretrekke det. Livet er godt.

Men det finnes dem som kan si det samme og mer til. For Cardi B er livet ekstra godt; hennes aura tilsier at frysemaskinen er fylt med ekte diamanter. Hun kan bare stikke bortom kjøkkenet og fylle opp glasset når hun føler for en liten boost. Rapperen, vokalisten og SoMe-kjendisen har i det siste vært en av popkulturens mest omtalte «fenomener», i mangel av bedre ord, med ekstrem sjarm og utstråling i noen kostelige tv-show-opptredener – men hun viser at hun er verd det med utgivelsen av sitt debutalbum «Invasion of Privacy».

Fakta: Cardi B

Cardi B: Invasion of privacy

«Invasion of Privacy»
Atlantic Records

Det fantastiske omslaget der hun sitter med uhøytidelig selvsikkerhet i new wave-kjole og med kattøye-briller lyver ikke. Ikke bare er albumet knallbra, variert, morsomt, tidsriktig, åpent og tøft; det solgte til gull allerede på første salgsdag. Det kaller jeg en fin fredag. Hun er den første kvinnelige artisten som har utrettet dette, og i vår suksessorienterte verden er dette selvfølgelig verd en markering.

Storm fra paradiset

Cardi B ble kjent via Instagram og en realityserie, og har hatt flere mixtapes og låter ute, men det var den «ordentlige» debutsingelen «Bodak Yellow» – en av fjorårets råeste og mest spilte låter, også her i huset – som for alvor varslet at man her måtte gi plass til en stor musikalsk personlighet. De to oppfølgersinglene «Bartier Cardi» og noe mer sårt nusselige «Be Careful» har ikke minsket behovet for dette rommet. Det var likevel en liten overraskelse at hun skulle være så lyttbar gjennom et helt album, selv om de tre nevnte låtene nok er de mest markante.

Hun er ingen skolert rapper, for å si det mildt, men slår knockout på de fleste likevel, med utsøkt eleganse og en småhes NYC-slang som kan få noen hver til å skvette unna. Dette med å ha tradisjonen i blodet og å kunne «spytte» er vel uansett krav som tilhører foregående hiphop-generasjoner. Hiphop er overalt nå, og det er andre regler som gjelder. Stor personlighet og suksess teller langt mer enn en troverdig gate-cv.

Som Jon Caramanica skrev i New York Times for noen dager siden: Rapstjerner blir nå skapt, ikke ved at de triumferer over andre rimsmeder i darwinistiske tevlinger der de beviser sine kvaliteter, men ved å ankomme sjangeren som en fiks ferdig personlighet som man så kan lære å kle rundt beats.

Men Cardi B – selv om hennes suksess er et resultat av dagens SoMe-logikk – faller likevel inn i tradisjonen, og man merker ekko av tidligere tiders holdninger hos henne. Som når hun gjester Bruno Mars' herlige remiks av New Jack Swing-pastisjen «Finesse»; der kommer hun som en storm fra 90-tallsparadiset, eller faktisk ennå tidligere. Man merker det også på albumet.

Stripping

Mye er sagt om hennes bakgrunn som stripper, også av henne selv. Hun har få vonde minner fra denne tiden, snarere hjalp det henne med å stable et liv på bena og gi henne en følelse av styrke. «I was covered in dollars, now I'm drippin' in jewels», som hun forteller i sin livshistorie i det dramatiske åpningskuttet «Get Up 10». «Went from makin’ tuna sandwiches to makin’ the news / I started speakin’ my mind and tripled my views / Real bitch, only thing fake is the boobs».

Vi har vel for lengst fått dosen av mannlige rappere som forteller om sin bakgrunn som dopselgere, det er andre historier som kan fortelles. Cardi B kommer fra et sted hun også. Det er mye attitude, sex og diamanter på platen, som seg hør og bør, men også rom for å vise mer sårbare sider, som i «Be Careful» og «Thru Your Phone», der utroskap og dens konsekvenser tas opp på gripende og faretruende vis. Vi får håpe det ikke er direkte myntet på hennes forlovede Offset fra Migos, som hun skal ha barn med om ikke lenge. Forlovelsesgaven er tydeligvis i boks: Det drypper diamanter av håndleddet hennes, forteller hun i låten «Drip» sammen med rap-trioen.

Cardi Bs mer livsbejaende side – og latino-røttene – kommer frem i gladlåten «I like it», der J. Balvin får tatt et vers på spansk.

Jorja on my mind

To av de virkelig store, gode nye navnene i R&B – Kehlani og SZA – gjester også på platen, og det er virkelig mye å glede seg over for den som har sympatier for sjangeren nå. Mange er villige til å ta kunstneriske sjanser, det er mye talent som finner et publikum rundt omkring, og jeg sier ikke nei takk til at R&B-en fra rundt tusenårsskiftet nå er tyve år gammel og kan relanseres som et retro-element. Tinashes album "Joyride" utgis omsider denne helgen, og det bobler i de mer eksperimentelle utkantene.

The fine Colombian. Kali Uchis med en helt annen type verdensmusikk på den sprudlende, interessante og varierte platen «Isolation», med rom for latinopop, R&B og psykedelisk jazz.

En meget gledelig overraskelse kan pakkes opp i colombianske Kali Uchis' album «Isolation», som burde bli hennes store gjennombrudd etter noen spredte tidligere forsøk. Her er det i alle fall veldig mye deilig musikk, som oppleves som «instant vintage», for å bruke Raphael Saadiqs gamle uttrykk. Det er mange forskjellige produsenter her, fra hiphop, moderne pop og R&B, men også gjester som Damon Albarns Gorillaz, og Kevin Parker fra Tame Impala.

Fakta: Kali Uchis

«Isolation»
Virgin/Universal

Og det er denne eiendommelige blandingen av smektende retrofølelse og knudrete modernitet som virkelig gjør at platen tar tak. Små psykedeliske duftlys bidrar også til en småsvimmel atmosfære, og tidvis kan både stemme, fraseringer og produksjon gi henne en Charlotte Dos Santos-aktig swing. Dette er for eksempel tydelig i flyten i Badbadnotgood-produserte «After The Storm» med Tyler, The Creator og Bootsy Collins. Men det er jevnt over mer futt i Kali Uchis. Hør den spretne «Your Teeth In My Neck», latinohiten «Nuestro Planeta», rørende «Tyrants» med et lite innhopp fra den meget lovende britiske garage-aktige sangeren Jorja Smith, som kan bli årets heteste tips på Øyafestivalen, eller den sjøsyke funken i «Just A Stranger» med Steve Lacy (ikke saksofonisten).

Kali Uchis er ikke fryktelig kjent i Norge foreløpig, men hennes moderne verdensmusikk er av typen mange og stadig flere av oss elsker. Cardi Bs konsert på Palmesus i Kristiansand i sommer er naturlig nok avlyst på grunn av hennes kjapt ekspanderende «baby bump», så da håper vi noen tar ansvar og inviterer Kali Uchis en plass i stedet.