Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne

Nedover livets elv

Tekst

Vil du få varsel hver gang Audun Vinger publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
London
I hodehøyde. Pink Floyds tette samarbeid med designerne i Hipgnosis gjør utstillingen om bandet også til en stor visuell opplevelse. Her er to kjenninger fra omslaget for «The Division Bell» (1994).

I hodehøyde. Pink Floyds tette samarbeid med designerne i Hipgnosis gjør utstillingen om bandet også til en stor visuell opplevelse. Her er to kjenninger fra omslaget for «The Division Bell» (1994).

Den store utstillingen om Pink Floyd som åpner i London i dag, er en teknologisk triumf, men inneholder også flere emosjonelle løft.

De store museumstinstitusjonene lener seg i økende grad på såkalte blockbuster-utstillinger med bredt medialt nedslagsfelt. Det er ikke lenger noe unntak at pop- og motkultur kan være utgangspunkt for slike store evenement i de fjonge saler. Snarere tvert imot. Det gigantiske Victoria & Albert Museum i London satte for eksempel ny fart i kanoniseringen av David Bowies kunstnerskap med den vellykkede utstillingen «David Bowie Is» noen år før utstillingsobjektet selv gikk ut av tiden og inn i arkivet.