Venninner. Innholdsansvarlig for den nye appen Rheo Natalie Diver og psykologen Niyc Pidgeon tjener godt på videoinnhold. Utenfor cupkake-minibanken i Beverly Hills er det stillbilder som gjelder. Venninnene har brukt sosiale medier for å markedsføre seg fra de startet å jobbe.

Venninner. Innholdsansvarlig for den nye appen Rheo Natalie Diver og psykologen Niyc Pidgeon tjener godt på videoinnhold. Utenfor cupkake-minibanken i Beverly Hills er det stillbilder som gjelder. Venninnene har brukt sosiale medier for å markedsføre seg fra de startet å jobbe.

Selfiemade business

Tekst

Vil du få varsel hver gang Kaia Eriksen publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Foto
Los Angeles

Med en ny videostrømmeapp tar superbrukere i sosiale medier – «influencere» – et nytt steg og starter kappløpet om videoherredømme. Og enda mer markedsmakt.

– Hun er en stjerne, sier Alan Cannistraro, mannen bak Iphones aller første app og autoplay-videoene i Facebooks nyhetsfeed.

Nå står han utenfor en cupcakebutikk i Beverly Hills sammen med Natalie Diver (25). Diver smiler bredt, rister på blonde lokker og smatter i seg en av de søte kakene hun har fått utdelt. En fotograf og assistenten hans jobber hardt for å fange begivenheten.

Det skal ut på Instagram. Unge jenters mening om cupcaken, været, klærne og sminken skal tastes frem i korte setninger med utropstegn og emojis. Hjertene skal hagle, og Diver skal smile enda bredere enn da bildet ble tatt.

– For meg har det alltid handlet om business, sier Diver.

Videostrømming

Alan Cannistraro satser hardt på influencere som Natalie Diver – de som har skjønt hvordan de kan bruke sosiale medier til å nå horder av folk for å pushe produkter og påvirke. Folk han trenger for å få fart på videostrømmingsappen Rheo, som ble lansert onsdag denne uken.

Fakta: Rheo

Videostrømmingsapp som ble lansert 31. mai.

Laget av Copper Studios i San Francisco med Alan Cannistraro i spissen. Cannistraro lagde den første appen til Iphone og autoplay-videoene i nyhetsfeeden på Facebook.

Rheo skal vise videoer som er gratis tilgjengelige på nett, og strømme dem i fem ulike «kanaler» basert på moods: «laugh» for komisk innhold, «inform» for nyheter, «spark» for kreativt og kunstnerisk innhold, «learn» for undervisning/foredrag og «chill» for musikk. 

Rheo skreddersyr innholdet i hver enkelt brukers app. Du kan «booste» videoer du liker for å signalisere at du vil ha flere lignende videoer. Hvor lenge du ser på hver video og på hvilken tid av døgnet virker også inn på hva du får servert mer av. «Målet er å bringe det beste fra videoverdenen sammen med det beste fra sosiale medier», skriver Copper Studios på nettsiden sin.

Diver er produsenten bak mange av filmsnuttene Cannistraro trenger til sin nye app.

– Nettverket hennes er en av grunnene til at jeg ansatte henne. Følgerne hun har på sosiale medier, er også en del av avgjørelsen. Men det viktigste av alt er den strategiske tankegangen hennes. Hun brenner for innhold og skjønner hvordan det skal spres, sier Cannistraro.

Videosteget

Alan Cannistraro så at internetts videoinnhold er fragmentert og spredt på ulike sider og tilbydere. Å finne og se videoer krever ofte mye navigering, og man må ofte se reklame først. Rheo skal være en reklamefri app som samler og strømmer internetts gratisvideoer. Cannistraro synes ikke noen av plattformene som leverer videoer per i dag, fungerer optimalt:

– Hver gang du ser en video på Youtube, må du se reklame. Jeg blir sur av det og tror det finnes en bedre måte å løse det på. Facebook gjør sin greie. Youtube gjør sin greie. Jeg har respekt for det de gjør i markedet, men jeg vil gjøre noe annet, sier Cannistraro.

Den nye appen skal ha fem ulike «kanaler», blant annet for humorsnutter og musikkvideoer. Appen skreddersyr innholdet etter hver enkelt brukers behov.

Some-stjernene inntar forlagsbransjen: De nye historiefortellerne

Gründer. Alan Cannistraro er hjernen bak autoplay-videoene i nyhetsfeeden på Facebook. Nå satser han alt på videostrømningsappen Rheo som lanseres 31. mai.

– Det som skjer med video fremover nå, kommer til å bli spennende. Alle firmaer sjekker ut mulighetene innenfor video. Fra før av finnes tjenester som Youtube, som er et bra sted å poste videoer, men der har du ikke den sosiale interaksjonen, sier Cannistraro, som har fått omtale av Rheo i Time Magazine, TechCrunch og Mashable.

– Vi har laget en videostrømmingsapp der interaksjonen er det viktigste. Samtidig har vi hatt brukeropplevelsen fra Instagram og det avhengighetsskapende fra Snapchat i bakhodet under utviklingen.

Inntil videre er appen gratis. Foreløpig har seks investorer skutt inn 2,3 millioner dollar til Cannistraro og firmaet hans, Copper Studios. Finansiering tenker han ikke så mye på.

– Det kommer av seg selv, sier han.

– Jeg tror folk er klare for andre finansieringsmodeller nå, uten reklame. Folk er lei. Men vi er en business, og vi må tjene penger på appen vår. Det gjenstår å se hvordan det blir.

Jeg tror folk er klare for andre finansieringsmodeller nå, uten reklame. Folk er lei

Alan Cannistraro, gründer

Natalie Diver og Alan Cannistraro har allerede jobbet med videoinnhold i ti timer da de ender opp ved cupcakebutikken.

– Det siste vi skal gjøre i dag, er å dra hjem til Natalie for å filme venninnen hennes som er psykolog. Hun bruker sosiale medier for å nå folk med kognitiv terapi.

«Hvordan kan du være mest mulig lykkelig i hverdagen med små grep?» er blant budskapene psykologen Niyc Pidgeon (29) vil få frem i videoene sine. I fjor tjente Pidgeon en halv million dollar på innhold i sosiale medier. I år regner hun med å tjene det dobbelte.

Sosiale medier-scenen

Alan Cannistraros gamle arbeidsgiver, Facebook-sjef Mark Zuckerberg, kom under sin årlige utviklerkonferanse i San Jose for noen uker siden inn på scenen til pulserende musikk, hoing og veiving, for å snakke om fremtiden: «Dere har kanskje lagt merke til at vi har lagt til kameraer på appene våre nylig. Video og foto blir viktigere enn tekst når vi deler innhold fremover, derfor må kameraet være mer sentralt i våre apper.» Han siktet til Instagram, som ble kjøpt opp i 2012, og Facebook. Zuckerbergs fremtidsvisjon for deling av innhold via sosiale medier består av fire faser: Tekst. Bilder. Video. Utvidet virkelighet (AR – augmented reality) og virtuell virkelighet (VR – virtual reality).

Slik skapte de seg en karriere av å dele bilder: De nye Instagram-proffene

Han fortsatte å snakke om videoens muligheter. Et av de illustrerende eksemplene på utvidet virkelighet som ble vist på konferansen, var et vanlig bilde av et bursdagsbarn. Med tekst på bildet blir det morsommere. Hva hvis det er en video i stedet? Enda mer gøy. Hvis videoen har grafikk, som for eksempel bursdagshatter som beveger seg i takt med det feirende barnet, da har du den nye, utvidede virkeligheten.

Videomøte. Andreea Bolbea tror video er fremtiden. Her er hun på et YouTube-strategimøte.  

Videomøte. Andreea Bolbea tror video er fremtiden. Her er hun på et YouTube-strategimøte.  

Supermat og selfies

– Vi skal ta to bilder til, så drar vi hjem og lager videoen med Niyc, sier Natalie Diver ved cupcake-minibanken.

Hun startet sitt eget firma som 21-åring etter en tur til Los Angeles.

– Jeg var nettopp ferdig med businesstudiene mine på universitetet og ville ikke ha en vanlig jobb.

Hun hadde lagt merke til at LAs befolkning hadde tilgang på supermat overalt. Kanskje det var noe for hvit toast-spisende briter i hjemlandet hennes også?

– Jeg begynte å undersøke og fant ut at jeg ville lage mitt eget produkt. Jeg hadde sett mange andre starte opp firmaer og tenkte at det var lett, sier Natalie Diver.

Det gikk bra. Nå selger hun supermaten sin i 230 butikker i 36 land. Markedsføringsplanen hennes var å poste bilder av seg selv og klærne sine på Instagram.

– Som alle andre. Men: Jeg postet i tillegg innlegg der jeg fortalte følgerne mine at jeg skulle starte egen business.

Folk syntes det var interessant. Det var få som brukte Instagram slik som Natalie Diver på den tiden. Følgermassen økte på. Hun lagde små videoer der hun snakket om det kommende produktet. Så fikk de innviede se det ferdige produktet. Og alt skjedde i kombinasjon med hverdagslivet med klær og selfier.

Sjefen

Diver skjønte at hun var en inspirerende figur for folk. Det var det også andre som forsto. En av dem var hjernen bak en Instagram-konto som drev med akkurat det bieffekten av Natalie Divers Instagram-profil var: inspirasjon for kvinner som ville opp og frem. Med enkle slagord og fine bilder hadde kontoen med navnet Bossbabe allerede hundretusenvis av følgere. Natalie Diver ble den nye sjefen.

– Vi hadde en blogg med 25 faste innholdsprodusenter og var den raskest voksende bloggen for kvinnelige entreprenører i verden. I alle kanaler til sammen hadde vi et nettverk på over en million kvinner.

De begynte å selge e-bøker. Det ble god butikk. Hun utviklet et kurs. Det ble også god butikk.

– Jeg ville lære bort det jeg drev med på sosiale medier. Jeg reiste rundt og holdt kursene, samtidig som jeg postet bilder på Instagram for å inspirere andre til å leve som meg. Jeg tjente penger på å reise rundt alene med laptopen min.

Hun har så å si sluttet å poste bilder av produkter og klær for penger. Selv om ett bilde er verdt over 1000 dollar.

– Jeg gjør det fortsatt noen ganger, hvis jeg virkelig liker klærne eller produktene, men det lønner seg ikke. Når jeg tar bilde av et av mine egne produkter, tjener jeg 10.000 dollar, fordi salget kommer i tillegg.

Bloggerne driver bedriftene sine som mediehus: – Nå vil folk ha det «ærlige»

Diver må gjøre noe nytt hver gang suksess er oppnådd på et felt. Hun ville lære mer om teknologi og flyttet til San Francisco for å henge i Silicon Valley. Og det var altså der hun ble utnevnt til innholdsansvarlig for Alan Cannistraros nye app.

– Jeg har god forståelse for hva slags innhold som treffer, og hvilke folk som skal brukes til hvilket innhold. En mye bedre forståelse enn folk som driver med markedsføring, sier hun.

Hva hun tjener i året, svarer hun bare på med et glis.

Norsk navneskifte

De kaller seg influencere – de som tjener gode penger på annonsering og salg via Instagram og andre sosiale medier. Det norske firmaet United Bloggers har byttet navn til United Influencers Norge og er eid av samme morselskap som United Influencers Sweden. Inzpire.me, som ble stiftet i mars i fjor og har base i Oslo, er et annet firma som satser alt på å spleise influencere og firmaer i markedsføringsøyemed. Foreløpig er det fortsatt blogg som regjerer i Norge, men noen har hengt seg på den kanskje kommende videobølgen.

– Det er ingen tvil om at bruk av video og levende bilder kommer til å vokse fremover. Det er stadig flere av profilene vi representerer, som bruker for eksempel Snapchat og Youtube som hovedkanal. Vi ser også en økning i kampanjer der vi bruker Facebook Live, Instagram Stories, Snapchat, Youtube og video embedded i bloggen i samarbeid med kundene våre. Levende bilder gir gode resultater og skaper mye engasjement, sier Julie Holst Berntsen, daglig leder i United Influencers.

Tilfeldig oppdagelse

Det er flere av Instagram-stjernene som forbereder seg på videomarkedet. Men i Los Angeles er det fortsatt mange som vil bli stjerner på Instagram. Det er bra for brødrene Eric (27) og Alan Dahan (24), som står bak Instabrand. De er på to Forbes-lister: «30 under 30» innenfor markedsføring og reklame og «Big Money Startups». På kontoret sitt har de både kontorhund og lydløs drone. Det er festet ballonger til Erics kontorstol fordi han nylig hadde bursdag. Instagram-markedsføringsselskapet omsatte for cirka ti millioner dollar i fjor og har på fire år fått kontorer i New York, Milano og London.

– I år kan vi lett ha en omsetning på over 20 millioner dollar, bare i USA. De europeiske kontorene våre er i startfasen, sier Eric Dahan.

Det startet ved en tilfeldighet. For fire år siden jobbet brødrene med å lage en mote-app, men hadde ikke penger til å markedsføre den. Så kontaktet de folk med mange følgere på Instagram for å få dem til å poste informasjon om appen.

– Vi fikk et par tusen nedlastinger med en gang.

«Wow! Dette er mektig!» tenkte brødrene og tok en pause fra mote-appen. De kontaktet flere med suksess på Instagram og hadde til slutt en liten trupp av influencere.

– Flere av dem hadde flere følgere enn mange kjendiser hadde, men de skjønte ikke hvilken markedskraft som lå i å ha den følgergruppen, forteller Alan Dahan.

Flere av dem hadde flere følgere enn mange kjendiser hadde, men de skjønte ikke hvilken markedskraft som lå i å ha den følgergruppen

Alan Dahan, Instabrand-gründer

Tilfeldig. Eric Dahan (til venstre) og broren Alan oppdaget Instagrams markedsføringspotensial ved en tilfeldighet. Nå driver de firmaet Instabrand sammen med kompisen Felix Lahaye (til høyre). De tror de kan håndtere 800.000 influencere.  

Tilfeldig. Eric Dahan (til venstre) og broren Alan oppdaget Instagrams markedsføringspotensial ved en tilfeldighet. Nå driver de firmaet Instabrand sammen med kompisen Felix Lahaye (til høyre). De tror de kan håndtere 800.000 influencere.  

Det vanskelige var å få firmaer til å se verdien i å annonsere via bildeappen.

– I starten brukte vi mye tid på å overbevise dem om at dette var en ekte form for markedsføring. Det var en del som ikke hadde tro på sosiale medier generelt, heller.

Brødrene dro på en messe i Las Vegas og bestemte seg for å teste ut markedet direkte.

– Vi gikk fra stand til stand og spurte om vi kunne ta bilder av produkter for å poste dem på en Instagram-konto med et par hundre tusen følgere.

Deretter begynte snøballen å rulle. Brødrene fikk raskt en stor jobb for kleskjeden American Apparel.

– Vi sa til dem at vi kunne nå 12 millioner med nettverket vi hadde av influencere. Vi nådde 15 millioner.

Instabrand hentet inn Felix Lahaye, som hadde studert økonomi, administrasjon og strategi ved London School of Economics og Yale.

– Vi startet med et par hundre influencere, så fikk vi et par tusen. Nå har vi over 100.000, sier Eric Dahan.

I dag jobber de med over 2000 firmaer, blant annet Calvin Klein, L'Oréal og Coca-Cola.

– Vi var de første, sier Eric Dahan.

Instabrand har konkurrenter. I LA er det firmaer som driver med Instagram-markedsføring overalt.

– Det hjelper ikke å være først særlig lenge. Du må bli bedre og bedre i takt med konkurransen, sier Felix Lahaye.

De tre i Instabrand har allerede tenkt på om de skal bytte navn på selskapet sitt en stund – til et navn uten «Insta» i seg, for å møte fremtidens utvikling i sosiale medier. Eric mener fremtiden i sosiale medier ligger i video.

– Video er definitivt fremtiden for sosiale medier. Video er mer engasjerende enn bilder og tekst på grunn av kompleksiteten og allsidigheten. Du kan si mye mer med en video.

– Samtidig er terskelen for å lage godt videoinnhold høyere, noe som gjør at det markedet kommer til å bruke lang tid på å bli mettet, legger han til.

Enn så lenge prøver hundrevis av nye Instagram-kontoinnehavere å imponere Eric Hayan for å bli tatt inn i varmen. De må ha minst 10.000 følgere. Rundt 50 får et tja eller ja hver dag.

– Vi estimerer med at vi kan klare å håndtere 800.000 influencere. Businessen er fortsatt ny, så det er vanskelig å si hvor det stopper. Vi tror det er rundt 1,5 millioner som passer vår profil der ute, sier Eric Dahan.

Selfiemade

Andreea Bolbea (29) vil ikke være tilknyttet et selskap. Hun har skaffet sine 1,3 millioner Instagram-fans på egen hånd og er ikke interessert i å dele inntekten sin med noen. Men hun har i likhet med Instabrand høye tanker om videoens fremtid.

– Folk vil ha mer og mer innhold. Bilder kommer ikke til å være nok i lengden. Jeg kommer definitivt til å lage mer video fremover.

Hun kom til USA som syvåring fra Romania og bodde først i Las Vegas med familien. Hun flyttet til LA for å jobbe med investeringer for banken Credit Suisse, men syntes det var kjedelig.

Hjemme. Andreea Bolbea kom til USA fra Romania som syvåring. Hun flyttet til LA for å jobbe med investeringer for banken Credit Suisse, men syntes det var for kjedelig. Nå lever hun av Instagram.  

Hjemme. Andreea Bolbea kom til USA fra Romania som syvåring. Hun flyttet til LA for å jobbe med investeringer for banken Credit Suisse, men syntes det var for kjedelig. Nå lever hun av Instagram.  

– Jeg var i California, men satt på et kontor 16 timer i døgnet.

Hun ville heller lage mat og startet som matblogger. Hun begynte raskt å få tilbud fra firmaer og ga seg selv ett år til å satse alt på bloggen. Instagram ble etter hvert viktigere.

– Det jeg vet, er at Instagram har endret algoritmene sine, så det er mye vanskeligere å få følgere for dem som er nye på Instagram nå.

Hun var med på mange samarbeid i starten, satset på likes og reposting av bildene sine.

– Det var helt klart mye strategi, og jeg skjønte at det dreide seg om mye mer enn å legge ut bilder jeg syntes var fine, men jeg visste ikke noe om hvordan jeg skulle bygge opp en merkevare. Det lærte jeg underveis ved å feile.

– Nå går det også an å kjøpe følgere på Instagram, men det gjennomskuer folk med en gang. De får ikke nok kommentarer og engasjement på innleggene sine.

Livsstil kaller hun det hun fronter med bildene sine. Hun vil gi folk sminketips, vise frem fine klær og gi råd om hudpleie. Hun vil inspirere og glede med bilder av reisemål og mat.

Bolbea synes det er trist med jenter som prøver å få følgere ved å kle av seg.

– Det er klart de får følgere, men det er bare menn. Og de kjøper ingenting! Da kan de ikke tjene penger på annonsering.

Mange med en god del færre følgere enn Bolbea, tjener bedre, forteller hun.

– Men å betale noen med 200.000 følgere 13.000 dollar for ett bilde, tenker jeg er ren dumhet. Det er bortkastede penger.

Å betale noen med 200.000 følgere 13.000 dollar for ett bilde, tenker jeg er ren dumhet. Det er bortkastede penger

Andreea Bolbea, influencer

Hun synes også det er stusslig med jenter som har en million følgere som plutselig tror de er kjendiser.

– Jeg blir ikke akkurat gjenkjent på gaten. Det hender at folk kjenner meg igjen, men langt fra hver dag!

Rød løper ser hun heller ikke verdien i.

– Jeg er nok litt rar der. Jeg bor i LA, men liker ikke LA-ting.

Hun vil aller helst bare bo på landet og lage mat til sin forlovede, en tysk fotballspiller hun møtte via Twitter. Kanskje det skal være noen dyr i huset. Hun ser for seg det. Hun vil ta bilder av det livet og dele det med verden. I tillegg til å bygge opp forlovedens Instagram-identitet.

Jobbfest. Andreea Bolbea blir invitert på premierefester og lanseringer hele tiden. Det meste drar hun ikke på. Hun synes det er stusslig med influencere som har over en million følgere og tror de er kjendiser. – Rød løper har aldri vært min greie, sier hun.  

Jobbfest. Andreea Bolbea blir invitert på premierefester og lanseringer hele tiden. Det meste drar hun ikke på. Hun synes det er stusslig med influencere som har over en million følgere og tror de er kjendiser. – Rød løper har aldri vært min greie, sier hun.  

TV-bilder

I Malibu bor det en eiendomsmegler som har en maskulin sminkepung i bilen, Madison Hildebrand (36). Han er alltid kameraklar. Han poster bilder av seg selv hver dag, nesten uten unntak. I tillegg er han stjerne på tiende året i tv-kanalen Bravos realityshow «Million Dollar Listing» om luksussegmentmeglerne i New York og Los Angeles.

Videovant eller ikke, Zuckerbergs teorier om videofremtiden er han skeptisk til.

– Jeg er i hvert fall ikke sikker på om jeg er hundre prosent enig med Zuckerberg i at videoinnhold tar over Instagram. Det er mye å si om stillbilder og forfengeligheten i å poste bilder av seg selv, men samtidig gir et stillbilde rom for tolkning. En video er flyktig og viser ofte for mye, for direkte.

Hildebrands strategi inkluderer både stillbilder og video.

– Vi bruker video der vi kan. Vi samarbeider med mange talentfulle folk som hjelper oss å lage videoer som er kunstneriske, men samtidig profesjonelle, for å få boligen til å skinne på best mulig måte i presentasjonen.

Hans Instagram-konto består av personlige bilder, bilder av vakre Malibu-boliger, og en del mote- og landskapsbilder.

– Det viktigste er at det er organisk, sier Hildebrand og smiler blendahvitt.

Han er sponset av en hvithetsgelé som påføres etter en puss med spesialtannkrem, og er også medeier i selskapet. Klærne han har på seg på Instagram-bildene, tagges med merkenavn. Han får en fast levering av sokker en gang i måneden og 35 dresser til en verdi av 15.000 dollar i året. Hildebrand begynte med sosiale medier fordi han ble trakassert av fans som hadde sett ham på tv.

I fokus. Instagram-kontoen til megleren Madison Hildebrand er en god blanding av selfier og luksusboliger i Malibu. Han er stjerne i realityserien «Million Dollar Listing» på tiende året og tror fremtiden i sosiale medier blir mer video, men at stillbildets viktighet består.  

I fokus. Instagram-kontoen til megleren Madison Hildebrand er en god blanding av selfier og luksusboliger i Malibu. Han er stjerne i realityserien «Million Dollar Listing» på tiende året og tror fremtiden i sosiale medier blir mer video, men at stillbildets viktighet består.  

– Det tok bort en del av trykket da de fikk se bilder fra privatlivet mitt.

Hildebrand forteller om salg han har fått til ved å legge ut bilder av boliger på Instagram før de legges ut for salg. Privatvisninger blir arrangert i ekspressfart, etterfulgt av salg til overpris. Folk blir spinnville når de ser Instagram-bildene.

Nylig solgte Hildebrand en bolig til Viswas Raghavan, lederen for banking i JP Morgan i Europa, Midtøsten og Afrika, for åtte millioner dollar, men Raghavan hadde ikke sett Instagram-bildet.

– Jeg har sett denne boligen i ett år, men aldri på Instagram. Kanskje jeg ville sett den hvis den hadde ligget på Twitter? spør Raghavan og gliser mot Madison.

– Sånn er demografien! For min del er Twitter bedriftsledere, Facebook er 40–60 år gamle kvinner og Instagram er 18–40-åringene av begge kjønn.

– Men det er heldigvis mye unge penger i LA! legger Hildebrand til med høyfrekvent stemme.

Halden til Hollywood

Ine Therese Back Iversen (28) postet sitt første bilde på Instagram for tre år siden, da hun bodde i Halden. Nå står hun i en tettsittende, svart blonde-onepiece med gulldetaljer i et nybygg i gentrifiserte Downtown i LA. Hun poserer mot en vegg. Foran henne står Robin Barrett og tar bilder mens hun sier ting som «love it» og «amazing».

Barrett fant Iversen via sosiale medier. Hun trengte en gratis modell til å fronte sin nye kolleksjon i fjor sommer. Iversen fikk kule bilder, blest og likes på Instagram. Foreløpig har hun sponsoravtaler på svenske hodetelefoner og en avtale på gang med en leverandør av hårtabletter utformet som vitaminbjørner.

Samarbeid. Influencer og MTFV-programleder Ine Therese Back Iversen fra Halden ble oppdaget av moteskaperen Robin Barrett på Instagram. De jobber ofte sammen. Samarbeidet gir flere likes, nye kunder og flere salg.  

Samarbeid. Influencer og MTFV-programleder Ine Therese Back Iversen fra Halden ble oppdaget av moteskaperen Robin Barrett på Instagram. De jobber ofte sammen. Samarbeidet gir flere likes, nye kunder og flere salg.  

Hun er glad for at hun ikke må leve 100 prosent av Instagram-annonser. Nylig ble hun ansatt som MTVs reporter i LA. Gjennom den jobben har hun sett hvor fort sosiale medier i nye kanaler har tatt av.

– De første gangene jeg var på rød løper, var pressen delt i tre: tv, radio og avis. På de siste showene jeg har dekket, var det en hel seksjon med bare influencere. Det sto masse folk der og intervjuet kjendiser med mobilkamera. Den seksjonen vokser for hver gang!(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg en best mulig brukeropplevelse på DN.no. Disse brukes til analyseformål, produktforbedringer samt tilpasning av annonser og innhold. Les mer om informasjonskapsler og hvordan vi behandler personopplysninger på våre personvernsider.

Les mer Lukk