Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne

– Hvis folk skal tro på deg, må du gi slipp på alt

Tekst

Vil du få varsel hver gang Sarah Hambro publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Bob Geldof snakket om gjennomslagskraft på EAT-konferansen tirsdag

Bob Geldof snakket om gjennomslagskraft på EAT-konferansen tirsdag

Aktivist og musiker Bob Geldof sier to ting skaper en suksessfull kampanje: et sjokkbudskap og en sentral person.

– Hvis man ser noen som trenger hjelp og man vet at man kan hjelpe og hvis man ikke gjør det, da dør man inni seg, sa Bob Geldof fra scenen på Eat-konferansen tirsdag.

– Folk kan ikke se temaet dere snakker om, de er lei av klimaendringer. Når vannet tørker opp og helsesystemer kollapser, nasjonale kystlinjer blir svelget av et stigende hav, da vil de lytte, men da er det for sent, sa han.

Sir Bob Geldof snakket til publikum om hvordan de kan få resten av verden til å forstå problemene rundt mat og hvordan presse frem en vilje til endring av systemene.

– Verdens befolkning strekker grensene for planetens begrensede ressurser.

Han trakk frem viktigheten av det å drive en kampanje.

– En virkningsfull kampanje må ha en sentral figur og et sjokkbudskap, mener Bob Geldof.

– Når politisk vilje mangler, må en folkelig vilje tvinge seg frem. Du må starte med tall, sier han.

Og like viktig, mener Geldof, er å være troverdig:

– Den ene tingen du trenger er å glemme nesten alt annet: glem ditt personlige liv, dine daglige problemer. Hvis folk skal tro på deg, må du gi slipp på alt, du må ha en total forpliktelse til det du driver med.

Aktivist i 20 år

Bob Geldof har jobbet som aktivist for å gjøre slutt på sult i Afrika siden sultkatastrofen i Etiopia midt på 1980-tallet. Han, som til da var mest kjent som vokalisten i bandet Boomtown Rats, satte i gang et storstilt musikalsk hjelpearbeid for å samle inn penger til de sultende. Før jul i 1984 kom singelen «Do They Know It's Christmas» og arbeidet kulminerte i Live Aid, to gigantkonserter på hver sin side av Atlanterhavet sommeren 1985 som samlet inn halvannen milliard kroner. Geldof ble adlet for arbeidet og har siden vært en talsmann for hjelp til utvikling i Afrika. Selv om han også har høstet kritikk for sitt arbeid.

– På 1980-tallet trodde vi det var ørkenspredning, men vi lærte raskt at det var klimaendringer. Vi forsøker å bale med det, og med hva som forårsaker det, vi vet hva det skyldes, men noen av oss tror ikke helt på hva som er i ferd med å skje. Trusselen er troen på at noen andre skal redde det. Og hvordan endrer du noe kjedelig som tilsynelatende ikke ser ut til å affisere folk til daglig, noe de intellektuelt vet om men ikke kjenner på?

Ved Afrikas horn kjenner de på det og ønsker seg politisk handling for å få en slutt på det, sa Geldof.

Tradisjonelle medier

– Folk sier: se hvordan Trump bruker Twitter. Obama hadde Facebook. Det er bare et medium, sa Geldof.
– Jeg gjør ikke sosiale medier, fuck it, jeg er ikke interessert.

Bob Geldof slo et slag for tradisjonelle mediers gjennomslagskraft.

– Hvis du vil ha forandring og ikke bare prate om det år etter år, da må du ha et sentralt punkt, en sentral figur for å få frem budskapet.

Han viste til William Wilberforce fra Midlandsregionen i England, som i løpet av 20 år ledet arbeidet for å få Storbritannia fra en økonomi basert på slavehandler til å være en nasjon som stoppet slaveskipene på vei over havet.

– Folk vil bare følge deg hvis de stoler på deg, sier Bob Geldof.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.