Krisen i riggmarkedet fortsetter, og onsdag meldte Statoil at det har besluttet å kansellere kontrakten for riggen «COSL Pioneer», rundt 13 måneder før kontrakten løper ut i august 2016.

Les også: Statoil må kansellere riggkontrakt og Riggselskap kutter 230 stillinger i Norge

Riggen har vært uten arbeid siden oktober ifjor, og Statoil har ikke lykkes i å finne alternative aktiviteter for riggen.

- I det norske riggmarkedet ser vi at det fremover er flere rigger som går av kontrakt enn dét det er anbud ute, konstaterer Statoils leder for rigganskaffelser Tore Aarreberg.

Han mener det «borger» for enda lavere riggrater enn hva en har sett de siste årene.

- Stor kostnadsutfordring

Beslutningen om å avslutte kontrakten for COSL-riggen kom ifølge Statoil etter deres årlige gjennomgang av neste års boreplaner.

Les mer om riggratene:
Halverte prisen
Derfor tapte Fredriksen Sverdrup-kontrakten
- Nordsjøen vil bli 10-20 prosent billigere neste år
Bombarderes av riggkanselleringer
- Maktkamp med riggeierne dnPlus )
Statoil ber om riggrater på "passende nivå"

På spørsmål om riggratefallet er positivt for Statoil, svarer Aarreberg:

- Industrien har hatt en stor kostnadsutfordring, så alt som bidrar til å få ned utviklingskostnadene er bra for Statoil på lang sikt, sier Aarreberg.

Han vil ikke utelukke flere kanselleringer eller at riggene tas ut av arbeid.

Tre ruller av

Analytiker Anders Bergland i meglerhuset RS Platou Markets sier at Statoil nå har 19 rigger på kontrakt globalt, og at han er usikker på om det kommer flere riggkanselleringer fra Statoil.

– Jeg tror ikke de kommer til å slippe flere kontrakter i nærmeste fremtid da de har tre kontrakter som kommer til å rulle av i løpet av 2015, sier han.

Statoil betalte 2,5 millioner kroner per dag for "COSL Pioneer" da riggen var i arbeid. Opplagskostnaden er ikke kjent, men at den er mindre er det liten tvil om.

Anders Bergland, RS Platou. Foto:
Anders Bergland, RS Platou. Foto: (Foto: Klaudia Lech)

Ifølge Bergland betaler oljeselskapene typisk 60-70 av det gjenværende brutto driftresultat-bidraget under kontrakten når de kansellerer.

- Eneste muligheten

Han mener kanselleringen viser at Statoil har en løpende vurdering av deres behov og at dette antagelig også skal sees i lyset av at man nå begynner å få sikkerhet for når Songa Offshores Cat D-rigger vil leveres.

Les også: Grønt lys for Mohns superrigger

– Det er flere oljeselskaper som antagelig har for mye riggtonnasje i forhold til behov, og at subletmarkedet (videreleiemarkedet, red.anm.) er ikke-eksisterende. Derfor er eneste mulighet for å komme seg ut av kontraktene å kansellere, og eventuelt betale seg ut, sier Bergland.

- Rekker ikke å planlegge

Carnegie-analytiker Kjetil Bakken konstaterer at det er mye ledig kapasitet fremover, og mener det må skrapes rigger for å gjenopprette markedsbalansen.

Kjetil Bakken, Carnegie. Foto:
Kjetil Bakken, Carnegie. Foto: (Foto: Per Ståle Bugjerde)

– Kanselleringen skyldes at Statoil har sikret seg mer riggkapasitet enn selskapet nå har bruk for. Dette skyldes dels at de har utsatt prosjekter, og dels at de har boret raskere enn planlagt. Dermed oppstår mye ledig kapasitet og de rekker ikke å planlegge nye brønner raskt nok, derfor kansellerer de i stedet, sier Bakken.

Ikke første kansellering

Kanselleringen av COSLs rigg er ikke den første Statoil gjør.

I november ifjor valgte Statoil å kansellere kontrakten for boreskipet «Stena Caron» etter arbeid i Kwanza-bassenget utenfor kysten av Angola.

Les også: Statoil tar pause etter skuffende Angola-satsning

Kansellerte operasjoner og tilhørende tjenester ga Statoil et tap på 2,4 milliarder norske kroner på den kontrakten alene.

Les mer om oljesmellen på norsk sokkel: Nå er over 20.000 oljejobber borte
Statoil bekrefter: Inntil 2000 må gå innen utgangen av 2016

Klarer ikke å holde igjen
Går inn i mørk høst
1.500 mister jobben: - Noen jubler nå
Økonom: Denne gruppen merker oljesmellen mest
Oljesmellen: - Det er jobber å få andre steder i verden
Oljeinvesteringene flater ut neste år
Frykter store tap i offshore
Oljesmellen struper inntjeningen
- Den enes død, den andres brød
- Har vært ganske bortskjemte med høye lønninger
Oljejobbene forsvinner: - Vi er alle veldig bekymret
Trish (47) mistet oljejobben - ble supermosjonist
Slik rammer oljesmellen: Mister skatteinntekter - må kutte 70 mill. ekstra i år
Mener oljebransjen må gå fra Mercedes til Toyota  

SE på DN TV:

 

 

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.