Hun er Norges eneste kunst-concierge

Tekst

Vil du få varsel hver gang Mikkel Tande publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Foto

Det nye Munchmuseets hotellnabo har også rom for Munch.

Hotellkunst. Clarion Hotel Oslo satser tungt på kunst. Johanna Zanon er Bjørvika-hotellets kunst-concierge.

– Dette bildet trengte 200 timer konservering og er, på grunn av tilstanden det befant seg i, aldri blitt vist frem tidligere, sier Johanna Zanon (30).

Hun er nyansatt kunst-concierge ved Clarion Hotel Oslo, en stilling man ikke vanligvis finner på hoteller. Det nevnte maleriet er det første hotellet stiller ut av Munchs originalverker, «To hvitkledde kvinner på stranden», et oljemaleri på lerret Munch malte fra 1925–1930. Hver niende måned overtar et nytt verk av Munch plassen i hotellets lobby.

– Det er en helt ny yrkestittel, de har også en på et hotell i Paris. Jeg har ansvar for å ivareta hotellets kunst, tilby guidede turer, gi informasjon til gjester og organisere arrangementer som foredrag, workshops, filmvisninger, panelsamtaler og pop up-utstillinger.

Fakta: Johanna Zanon

Kunst-concierge ved Clarion Hotel Oslo i Bjørvika.

Hotellet har et eget galleri, Sketch.

Kunsthotell

Hotellet, som åpnet i august, er én av hovedsponsorene av sitt eget nabobygg, det nye Munchmuseet. Nettopp Edvard Munchs status i kunstverdenen har dannet grunnlaget for det nye kunsthotellets samling. Hotellet er fylt med kunst av artister fra land som Island, Brasil, Serbia og Norge, alle inspirert av Edvard Munchs ekspresjonisme.

Kunsten ved hotellet kjøpes inn av svenske Sune Nordgren, som mellom 2003 og 2006 jobbet som direktør ved Nasjonalmuseet. Et av de førende prinsippene som ligger til grunn for hotellets kunstsatsning, er å inkludere mange ulike stiler, fra malerier til skulpturer, video og foto.

Også publikum som ikke bor på hotellet ønskes velkommen til å ta turen innom for å se på samlingen.

Ikke konkurrent

– Har dere et spesifikt mål om å tiltrekke dere kunstinteresserte gjester til hotellet?

– Jeg tror det hadde vært ideelt, og da må vi være relevante for dem. Mange kommer hit primært på grunn av kunsten og spør ofte etter informasjon. Noen har ikke så mye kunnskap om moderne kunst fra før og dette kan være en fin start, sier Zanon.

I løpet av høsten vil hotellet organisere flere sammenkomster, med mål om å gjøre kunstopplevelser mer tilgjengelige for Oslos innbyggere og besøkende. De vil blant annet samarbeide med Kunsthall Oslo om en guidet tur under Kulturnatt i september.

– En ting jeg håper å få til er arrangementer med unge, fremadstormende kunstnere her i Oslo. Vi ønsker ikke å være en konkurrent, men å jobbe sammen med offentlige og andre private organisasjoner.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg en best mulig brukeropplevelse på DN.no. Disse brukes til analyseformål, produktforbedringer samt tilpasning av annonser og innhold. Les mer om informasjonskapsler og hvordan vi behandler personopplysninger på våre personvernsider.

Les mer Lukk