Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Lyspunkt. Etter to års arbeid åpner utstillingen hans hos gallerist Kristin Hjellegjerde midt oppi en pandemi. – Hun har, som et slags lyspunkt oppi det hele, solgt ut en del av utstillingen allerede, sier Malling.

Lyspunkt. Etter to års arbeid åpner utstillingen hans hos gallerist Kristin Hjellegjerde midt oppi en pandemi. – Hun har, som et slags lyspunkt oppi det hele, solgt ut en del av utstillingen allerede, sier Malling.

Han flørtet med spiritualisme og okkultisme, og fikk aldri et kapittel i kunsthistorien

Tekst

Vil du få varsel hver gang Kristiane Larssen publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Sverre Malling løfter frem Austin Osman Spare og andre outsidere i sin første separatutstilling utenfor Norge.

– Det er knapt en eneste kunsthistoriker som vet hvem denne mannen er, sier kunstner Sverre Malling.

Han fant aldri navnet hans i kunstbøkene eller i studiene, men plukket det opp et eller annet sted i en undergrunnskultur på 1990-tallet: Austin Osman Spare (1886–1956) og kunsten hans – bilder som flørtet med spiritualisme og okkultisme – fikk aldri et kapittel i britenes brede kunsthistorie.

Fakta: Sverre Malling

Kunstner, født i 1977. Bosatt i Oslo.

Kjent for sine figurative, detaljrike tegninger.

Aktuell med sin første separatutstilling i utlandet, «Adieu to Old England», på norske Kristin Hjellegjerde Gallery i London.

I forbindelse med utstillingen gis det også ut en bok med Mallings siste arbeider.

– Spare er en av mine store helter, sier Malling.

– Og det er mange av mine forbilder som det ikke finnes store bøker om – som det ikke er skrevet masse om eller som ikke er blitt tildelt en selvskreven plass i historien.

Denne uken åpner han separatutstillingen «Adieu to Old England» i London – med utgangspunkt i outsideren Spare og et knippe andre briter som har operert et sted ute i kulturhistoriens randsoner.

– Jeg er generelt glad i outsiderens ståsted, sier Malling.

– Dette med å anskueliggjøre nye perspektiver.

Farvel. Utstillingen kretser rundt et knippe av Mallings «visjonære helter» og deres idéverdener.

Farvel. Utstillingen kretser rundt et knippe av Mallings «visjonære helter» og deres idéverdener.

Visjonære helter

Sverre Malling er i Oslo, dessverre.

Etter to år med arbeid og forberedelser er stedet han skal stille ut i lockdown og situasjonen noe nervepirrende og absurd, dager før åpningen, sier han.

Utstillingen i London, som uansett skal opp, er den første separatutstilling utenfor Norge, for Malling, som her hjemme er kjent for sine fabulerende, utførlige streker i kull på papir.

Galleriet skal vise til sammen 26 arbeider – og gi ut en bok – med motiver som kretser rundt Mallings «visjonære helter» og deres idéverdener, som den kontroversielle lyrikeren Algernon Swinburne (1837–1909) eller dandyen Stephen Tennant (1909–1987) – som kanskje ble mest kjent for sin dekadente livsstil.

12

Børste støv

Noen av personlighetene Malling har plukket ut og portrettert er typer som kanskje ikke fikk stor nok definisjonsmakt til å kunne slå gjennom bredt, mener han, og det er her Malling har tegnet seg inn: I dette spenningsfeltet mellom fordums tankegods som er gått tapt, «og antageligvis er uopprettelig», og noe uforløst som kan børstes støv av og som han kan få til å skinne – i gallerirommet.

– Det handler på en måte om å løfte frem de marginaliserte og bortglemte. Det er en fin oppgave, sier Malling, og det er dette som er prosjektet hans:

– En slags rehabilitering, sier han.

– Å gi det som er glemt, eller bortvist, et nytt potensial.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.