Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Stiller ut. Kadri Allekand med «Inside a Cat».

Stiller ut. Kadri Allekand med «Inside a Cat».

450 søkere, 57 utvalgte

Tekst

Vil du få varsel hver gang Karima Furuseth publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Rekordmange søkere til årets største mønstring for norske kunsthåndverkere.

– Vi ser at det er et momentum for kunsthåndverket, sier Anne Britt Ylvisåker (62), førstekonservator på Kode i Bergen.

– Kunstfeltet har lenge vært dominert av teori. Nå søker mange kunstnere noe annet, til materialitet, teknikk og håndverkshistorie.

Fakta: Norske Kunsthåndverkeres Årsutstilling

«Årsutstillingen 2019» Vises på Kode1 i Bergen, står til 5. januar 2020.

Utstillingen består av 57 verk fra 42 kunstnere.

norskekunsthandverkere.no

Ylvisåker er én av de fem jurymedlemmene som har brukt sommeren til å vurdere over 1200 innsendte arbeider til Norske Kunsthåndverkeres Årsutstilling – og avgjort hvilke 42 kunstnere som skal stille ut.

I år var det rekordmange som knivet om plass på pidestallene.

– Når det er over 450 søkere i vesle Norge til denne utstillingen, så skjønner man at dette er en utstilling som betyr noe for mange.

Kamp for kunsten

Norske Kunsthåndverkeres Årsutstilling er blitt arrangert i Norge siden 1975.

Utstillingen oppsto i kjølvannet av Kunstneraksjon-74 – den kunstpolitiske tvisten som sikret det norske kunstfeltet en bedre økonomi ved å etablere statlige støtteordninger – og er nå den største mønstringen for norsk samtidskunsthåndverk.

– Norske kunsthåndverkere har fått lov til å utfolde seg friere enn for eksempel sine naboer i Sverige og Danmark. Gode støtteordninger har gitt mange kunsthåndverkere mulighet til å fokusere. Det er klart at det gjenspeiles i produksjonen, sier Ylvisåker.

Stiller ut. Kjersti Johannessen med «Sunset».

Stiller ut. Kjersti Johannessen med «Sunset».

Stiller ut. Margrethe Loe Eide med «Avklipp».

Stiller ut. Margrethe Loe Eide med «Avklipp».

Stller ut. Erlend Leirdal med «Om det å stå og gå».

Stller ut. Erlend Leirdal med «Om det å stå og gå».

MDG

Få kunstretninger har skapt like mange arketyper og klisjeer som kunsthåndverket, hvis populærkulturelle avatar ofte er en tante som forbarmer seg over keramikk og broderi. Nå siver kunsthåndverket inn i billedkunsten og samtidsgallerienes rekker. Fagfeltene som lenge har definert seg opp mot hverandre, nesten som fiender, går nå hånd i hånd.

– I mine øyne har det konseptuelle nådd et ytterpunkt, pendelen svinger tilbake, og mange søker også en motkraft til den digitale virkeligheten, sier Ylvisåker, som mener kunsthåndverket er blitt mer aktuelt fordi det i likhet med billedkunst har kapasitet til å si noe om tiden vi lever i.

– Utstillingen presenterer en del verk som reflekterer samfunnsaktuelle spørsmål. For eksempel var det veldig mange som stemte Miljøpartiet De Grønne ved årets kommunevalg. Den typen miljøbevissthet ser vi gjenspeilet i kunsten.

– Man merker at enkelte verk i utstillingen er blitt laget akkurat .

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.