Idoliserer det enkle livet på landet

Tekst

Vil du få varsel hver gang Caroline Krager publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Subkulturen cottagecore har tatt av på sosiale medier under pandemien.

Vasser i følgere. Over 300.000 følger med på Ellen Tyns liv i det frie, på grensen mellom Finland og Russland.

Vasser i følgere. Over 300.000 følger med på Ellen Tyns liv i det frie, på grensen mellom Finland og Russland.

Den såkalte normcore-stilen, Levi’s-jeans, Birkenstock-sandaler og bærenett fra kunstgallerier, er for lengst «over». Men ulike varianter av «core» lever i beste velgående på nett – faktisk er den blitt spaltet i så mange varianter at nettstedet Aesthetics Fandom har tatt på seg oppgaven med å skape en oversikt over dem.

Den desidert viktigste og mest omtalte varianten det seneste året, er cottagecore.

Ifølge Aesthetics Fandom blir bevegelsen også kalt farmcore eller countrycore, og fikk sin spede begynnelse på bloggplattformen Tumblr for et drøyt tiår siden, men har nå tatt av blant unge voksne på Instagram og Tiktok.

Stilen kjennetegnes av romantiserte tolkninger av vestlig bondeliv, med store doser eskapisme og nostalgi, drømmen om å bo i landlige omgivelser – kanskje i et hus eller en hytte i Frankrike eller England – med interiør som hentet fra en Laura Ashley-katalog fra midten av 1990-tallet.

Idealet er tilsynelatende å gå rundt i et forkle med rysjekant, ha pikniker i vakre enger, lese i falmede bøker, brodere, stulle og stelle i hagen og lage blomsteroppsatser.

Pandemiens sysler. Lesing, baking og slaraffenliv hjemme. Det er kanskje ikke så rart cottagecore har tatt av det seneste året?

Pandemiens sysler. Lesing, baking og slaraffenliv hjemme. Det er kanskje ikke så rart cottagecore har tatt av det seneste året?

Huset på prærien

– Jeg tror målet er å forsøke å få det til å se ut som man er i med en scene fra «Huset på prærien» eller «Marie Antoinette». Sistnevnte laget i sin tid en bitte liten falsk landsby i hagen til Versailles, som hun kunne rømme vekk til. Der latet hun som hun var en enkel jente fra landet, kledde seg i budeiekjoler og plukket grønnsaker, forteller Gabriella Wahl.

Den svenske influenseren har i overkant av 130.000 følgere på Instagram. På bildene sitter hun gjerne i vinduskarmen og skuer utover ås og enger, ofte ved siden av bugnende fruktfat, blomster og bøker, eller ligger henslengt i det grønne.

Selv bor hun i en leilighet i utkanten av Stockholm, men klarer likevel å gjenskape følelsen av land ved et nøye kuratert hjem, nostalgisk klesstil og utflukter til steder som passer på feeden.

– Man trenger definitivt ikke å bo i en perfekt, liten hytte i skogen eller på landet med svær hage og masse husdyr for å være en del av dette. Man kan velge de estetiske aspektene som passer en best og inkorporere det i livsstilen og uttrykket, sier Wahl.

Stilleben i det fri. En forseggjort matpakke på tur i skogen med nybakt kake, ja, til og med duk, lys og porselen. Alt er nøye planlagt og passer inn i Ellen Tyns estetiske univers.

Stilleben i det fri. En forseggjort matpakke på tur i skogen med nybakt kake, ja, til og med duk, lys og porselen. Alt er nøye planlagt og passer inn i Ellen Tyns estetiske univers.

Nostalgisk eskapisme. – For meg handler det om å sette pris på de små bitte små tingene i livet, som like så godt kunne skjedd for mange hundre år siden, sier Ellen Tyn.

Nostalgisk eskapisme. – For meg handler det om å sette pris på de små bitte små tingene i livet, som like så godt kunne skjedd for mange hundre år siden, sier Ellen Tyn.

Evig vinter

Ellen Tyn er et annet navn innen bevegelsen. Med over 300.000 følgere på Instagram, viser hun frem en helt annen side av cottagecore.

Mens Wahl representerer den evige sommeren, handler Tyns estetikk om høst og vinter på fjellet. Toner i brunt, grønt og burgunder preger feeden, grantrær tunge av snø, fyr på peisen, rustikke bakverk og lange ullkjoler.

Enkelte har kritisert bevegelsen for å være antifeministisk, eller ha noe såkalt trad wife over seg.

– For meg handler det om å sette pris på de bitte små tingene i livet, som like så godt kunne skjedd for mange hundre år siden som nå. Og en nær tilknytning til naturen, forteller Tyn.

– Jeg tror det er akkurat det vi trenger i den moderne verdenen vi lever i nå.

*(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Informasjonskapsler og personvern

Dagens Næringsliv er ansvarlig for dataene du oppgir og dataene vi samler om dine besøk på DN.no. Vi bruker informasjonskapsler og dine data til å analysere og forbedre tjenestene, og til å tilpasse annonser og deler av innholdet du ser og bruker. Dersom du er innlogget, kan du endre dine innstillinger for personvern.

Les mer Ok, jeg skjønner