Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Fredrik Sandbo. Volvo 142 1969 modell. - - --- Foto: Sune Eriksen

Fredrik Sandbo. Volvo 142 1969 modell. - - --- Foto: Sune Eriksen

Han fikk sveiseapparat som tiåring

Tekst

Vil du få varsel hver gang Karl Eirik Haug publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Foto

... og sin første bil som 14-åring.

Da Volvos sjefdesigner Thomas Ingenlath ble spurt om tidenes flotteste Volvo-design, kom svaret uten nøling. Fredrik Sandbo (38) i Fetsund kjenner Volvo 142 bedre enn de fleste, og kjøpte sin første som 14-åring. Seneste mekkeobjekt er på gang i verkstedet Sandbo sveis & rep, der han ellers spesialbygger bil- og motorsykkelprosjekter for kunder.

Hvordan er 142 som påskebil?

Jo, den er fin å sladde med. Og ellers om vintrene kjører jeg gjerne på isen.

Mangler Volvo med bare to dører noe for å bli en ordentlig Volvo?

Nei, denne biltypen blir finere med to dører. Fire eller fem dører blir for mye familiefølelse. Det gjør en ellers pen og linjeren bil gubbete. Fremdørene blir dessuten veldig korte i forhold til her, hvor bilen virker lang og elegant. Da den var ny, var to dører billigere enn fire – og folk ville ha fire. Nå tenker de som er på jakt etter en slik veteran Volvo, helt omvendt.

Hva er nøkkelen til Volvos suksess med 142-fasongen?

De horisontale linjene. På midten av 1960-tallet brøt 140-serien med de runde formene til PV og Amazon. Noen synes den kantede fasongen er gubbete, men min erfaring er at stadig flere unge synes det er kult.

Fakta: 1994 Volvo 142 (1969)

Etter denne har Fredrik Sandbo hatt et 20-tall andre Volvo 142.

Seneste prosjekt: 2017 Volvo 142 (1969)

Fremtiden er å gjøre Volvo-vrak til gull?

Jeg har alltid likt å fikle med ting. Alt jeg fikk av leker som barn, måtte jeg pelle fra hverandre og sette sammen igjen for å bli kjent med dem. Hva du klarer av praktiske ting, kommer bare an på hvor kreativ du er. Det har gått i ett siden jeg som tiåring fikk sveiseapparat av faren min, som jobbet hos Volvo hele sitt yrkesliv. Etter 24 år er jeg tilbake til 1969-modell 142, som fortsatt hadde de slanke støtfangerne.

Hvilket kjøreantrekk kler Minecraft-fasongen til 142 best?

Ikke gå glipp av noe!

Få ukebrev med D2s beste saker rett i innboksen.

Meld deg på her

Jeg setter meg bare bak rattet som jeg pleier, i Dickies arbeidsklær. I USA er Dickies svinebillig, og jeg hamstrer hver gang jeg er over. Her er merket blitt en greie for skatere og snowboardere. Og jeg er jo ikke der.

Når skal du skrote Volvo 142 for elbil?

Jeg har prøvd flere elbiler, og til og med elektrisk lastebil som prototyp, men må dessverre si at jeg ikke har troen. Det er bare sånn jeg er: Det må være lyd. Og jeg mener å ha lest at den lite miljøvennlige produksjonen av elbiler og batterier har flere mørke sider.(Vilkår)

Informasjonskapsler og personvern

Dagens Næringsliv er ansvarlig for dataene du oppgir og dataene vi samler om dine besøk på DN.no. Vi bruker informasjonskapsler og dine data til å analysere og forbedre tjenestene, og til å tilpasse annonser og deler av innholdet du ser og bruker. Dersom du er innlogget, kan du endre dine innstillinger for personvern.

Les mer Ok, jeg skjønner