– Det er bare å gi seg over

Tekst

Vil du få varsel hver gang Karl Eirik Haug publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Foto

Citroën SM er et godt valg for den som vil frakte noen ekstra flasker rødvin over grensen.

Erik Engebretsen (76) har opplevd at Audi-eiere har tvunget ham til å stanse, bare for å beundre bilen hans. Den pensjonerte papirfabrikksjefen i Drammen har kjørt et spesielt velholdt eksemplar av Citroën SM med Maserati-motor i 18 år. Bilen er mesterverket til designeren Robert Opron, og har bare sitt motstykke i den retrofuturistiske musikken til den franske komponisten Jean-Michel Jarre.

Den har Maserati-motor og fjæring for norsk terreng?

Ja, fjæringen kommer virkelig til sin rett på humpete, norske veier. Da kan du heise bilen opp ved hjelp av det hydrauliske fjæringssystemet. SMs hydraulikk imponerer også når den parkerte bilen ligger flat og hever seg ved start. Der er min fascinasjon for Citroëns teknikk.

Fakta: Bil-cv

2008 BMW 318is cabrio (1992)

2014 BMW 518 (1983)

2015 BMW 528i (1987)

2016 BMW 320 (1976)

2017 BMW 318is (1989)

Verdien overstiger en halv million, men hvor mye sportsbil er SM?

Når V6-motoren på 2,8 liter kommer over 3000 omdreininger, synger den som en ekte italiener. Men jeg vil kalle den en gran turismo, for den krenger i overkant i svingene til å være en sportsbil. Jeg har montert et antikrengningssystem fra en nyere Citroën, slik at ikke all hydraulikkoljen renner sideveis i skarpe svinger.

Hvilke type folk sverger til SM?

De er ikke bare arkitekter og doktorer, men også folk som er opptatt teknikk og innovasjon. SM har også mye for alle som er opptatt av linjeføring og design, helt ned til sidespeil med hint til Formel 1, og lysgalleriet langs hele fronten. Det er bare å gi seg over.

Nesen i heldekkende glass er en greie Citroën er alene om?

Ja, men glasset er ikke laminert, og jeg har vært utsatt for steinsprut. Jeg hørte bare at det smalt, og gikk ut av bilen og så et krater. Glassplintene var så skarpe at de kunne laget dype kutt i karosseriet.

Ikke gå glipp av noe!

Få ukebrev med D2s beste saker rett i innboksen.

Meld deg på her

Hva er trikset for å holde SM unna skrothaugen?

Jo, eksosventilene er konstruert med hulrom fylt av natrium, for å fordele varmen. De skjøre ventilveggene har gjort at topplokket i mange motorer har rast sammen. «Topplokkras» er et begrep blant SM-eiere. Nå har de fleste byttet til eksosventiler støpt i syrefast stål, som gjør motoren 100 prosent pålitelig.

Du har sagt at SM-eiere må ta seg god tid med folk?

Ja, en gang kjørte jeg mot tollkontrollen ved Ørje, med kanskje litt for mye rødvin i bagasjerommet, og ble vinket til side av en kvinnelig kontrollør. Hun utbrøt: «Er det mulig? Din 1972-modell Citroën SM er maken til den faren min drømte om i alle år. Han har den på plakat hjemme på veggen.» Vi snakket SM i ti minutter før hun vinket meg videre uten å sjekke noe som helst.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg en best mulig brukeropplevelse på DN.no. Disse brukes til analyseformål, produktforbedringer samt tilpasning av annonser og innhold. Les mer om informasjonskapsler og hvordan vi behandler personopplysninger på våre personvernsider.

Les mer Lukk