Han kjører BMW med furuspoiler

Tekst

Vil du få varsel hver gang Karl Eirik Haug publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Foto

– Jeg har lyst til å ta de små detaljene fra BMW som ekte fanatikere kjenner, og gjøre dem til noe eget, sier Pawel Bilas.

BMW-entusiaster fra Japan til USA bestiller detaljrike tegninger av klassiske BMW-er signert grafisk designer Pawel Bilas (29) i Oslo. Mannen bak Diagonalt Automotive Visual Art har omskapt en vanlig BMW 518 i sitt bilde.

Hvordan fikk du ideen til den røffe karosserioverflaten?

Jeg har alltid vært inspirert av flater med nakent, industrielt preg. Først testet jeg en versjon med overflaterust som vakte interesse i BMW-miljøet, fordi den lignet en annen modifisert BMW som kalles Rusty Slammington. Men jeg ville jo ikke kjøre rundt i en kopi, og slipte ned karosseriet på nytt. Klarlakk ispedd svart pigment gjorde den endelig til noe ingen har sett før.

Fakta:

Bil-cv

2008 BMW 318is cabrio (1992)

2014 BMW 518 (1983)

2015 BMW 528i (1987)

2016 BMW 320 (1976)

2017 BMW 318is (1989)

Hvor langt går du i å vri og vende på design?

Jeg får mest oppmerksomhet for hekkspoileren i furu som jeg har laget selv. Målet er valnøtt, som har en struktur og farge som kler mønstret i karosseriet langt bedre, men jeg har ikke kommet lenger enn til prototypen i furu. Jeg har lyst til å ta de små detaljene fra BMW som ekte fanatikere kjenner, og gjøre dem til noe eget.

Hvor kommer BMW-en til sin rett?

Den er best på svingete veier hvor du virkelig blir kjent med bilen. I den digitale verdenen trenger man noen slike sidesprang.

Hvor mye fart er det i den beskjedne 1,8-literen?

De fire sylinderne yter knapt 90 hester, men bilen veier bare rundt 1200 kilo, og det er denne jeg har hatt mest moro med. På bane kjører selvsagt alle fra meg på de lange strekkene, men det er i svingene jeg tar igjen det tapte. Antall hester avgjør ikke hvor gøy du har det med bil.

Ikke gå glipp av noe!

Få ukebrev med D2s beste saker rett i innboksen.

Meld deg på her

Tid for nøysomhet?

Mange snakker varmt om BMWs rekkesekser, men det er denne undervurderte firesylindrede maskinen som startet moroa med motorsport på 1960-tallet. BMW produserte den legendariske motoren i nesten 30 år, og en racingversjon fikk 1400 hester. Det er ikke tilfeldig at BMWs hovedkvarter i München er formet som fire sylindre.

Du har vært uheldig flere ganger med stygge kollisjonsskader?

Ja, bare to måneder etter renovering kjørte jeg rett inn i baken på en svenske som bråbremset helt uventet. Og senere, på isbaneløp, fikk den store skader. I all hemmelighet samlet venner fra BMW-miljøet inn penger slik at jeg kunne fortsette med det jeg liker å gjøre, og unngå at bilen endte som spiker.

En racer med plass til venner?

Ja, den er romslig. Du kan sikkert putte tre lik i bagasjerommet, og likevel lukke lokket helt igjen.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg en best mulig brukeropplevelse på DN.no. Disse brukes til analyseformål, produktforbedringer samt tilpasning av annonser og innhold. Les mer om informasjonskapsler og hvordan vi behandler personopplysninger på våre personvernsider.

Les mer Lukk