Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne

– Jeg likte at jeg kunne se veien gjennom det store hullet i gulvet

Tekst

Vil du få varsel hver gang Karl Eirik Haug publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Foto

Synne Mo har opplevd at null bilinteresse har ført til mange morsomme turer.

Standard Folkevogner har tatt grafisk designer Synne Mo (34) I Netlife Design ut på ville veier.

Du startet tidlig med bilturer?

Ja, i oppveksten kjørte familien blant annet gjennom 16 land på tre uker. Med mye krangling, og en far som stadig skulle røyke, og en mor som skrev alt ned i en reisedagbok, ble det laget mange sanger i baksetet for å holde stemningen oppe. Vi besøkte stort sett hovedsteder, og jeg kunne endelig se graffiti, som var en stor interesse. Det kunne ikke bli bedre.

Du vokste opp i en Folkevogn?

Ja, jeg likte at jeg kunne se veien gjennom det store hullet i gulvet. I mange år var den bilen helt i oppløsing, men gikk fint. Vi hadde veldig mye følelser for den, og det kule med foreldrene mine var at de var null interessert i biler, og de tynte dem derfor i årevis.

Vrak er usannsynlig vakre?

Jo, og en dag kostemalte mamma den hvite Bobla knall gul med husmaling. Hun hadde malt de tre stuene rød, grønn og gul, og da tok hun bilen i samme slengen.

Fakta: Bil-cv

2011 Nissan Almera (2002)

2013 Nissan Qashqai (2010)

2017 VW Golf GTE (2017)

2019 Volvo V60 T8 (2019)

En knallgul bil synes i trafikken?

Jeg husker veldig godt da familien ble tatt i fartskontroll på vei til barnehagen, og fikk en saftig bot og mye kjeft av politiet. Det var veldig flaut. Det hendte jeg lå bak i baksetet, som mange barn på den tiden.

Familien skiftet til Mazda?

Ja, pappa fikk så god oppfølging av Mazda-selgeren i Haugesund at vi hadde flere på rad. På nøkkelknippet til mamma står det fortsatt «Masda» med «s». Det er jo mer logisk enn «z», for uttalens del. Nøkkelholderen er en bit av et reinsdyrhorn og ble kjøpt i Kautokeino.

Hvordan ser du som grafisk designer på bildesign?

Når jeg lager moodboards for kunder, bruker jeg ofte bilmerker for å finne ut om de er en Mercedes eller en Škoda. Bilmerker er sterke identitetsbærere. Mange biler ser dumme ut, mens andre har et sleskt oppsyn. Det er det verste jeg vet. Men sleskt eller dumt utseende har mer å gjøre med industridesign enn grafisk design.

Hvordan ser en slesk bil ut?

Som Tesla, fordi den har glatte overflater. Inni sitter hvite menn som pusher 50, med det svære displayet sitt.

Er din Golf dum eller slesk?

Den ser helt vanlig ut. Det er litt fint at Golfen er så ekstremt standard, og digg at den er så lite typisk bil.

Ikke gå glipp av noe!

Få ukebrev med D2s beste saker rett i innboksen.

Meld deg på her

Hva skjedde forresten med den knallgule Bobla?

Den dagen pappa og jeg kjørte til bilkirkegården for å skrote den, satt vi begge og strigråt mens jeg kikket ned på asfalten gjennom hullet i gulvet. Jeg brukte neppe setebelte.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.