Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Trekløver. Tomas Silva, Duy Ngo og Erik Spanne ikledd plagg fra den kommende kolleksjonen.

Trekløver. Tomas Silva, Duy Ngo og Erik Spanne ikledd plagg fra den kommende kolleksjonen.

– Noen av produktene har vi bare to eksemplarer av

Tekst

Vil du få varsel hver gang Ferdinand Wagner Lorenz publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Denne uken lanserer trioen bak motemerket 1313 Selah sin første kolleksjon.

– Kall det gjerne sofistikert gatemote, sier Tomas Silva (36).

Fra 2012 til 2015 arbeidet han som innkjøper for klesbutikken Yme og bidro til å sette standarden for Oslos gatemote. Nå har Silva alliert seg med Duy Ngo (39), tidligere sjef for herreavdelingen hos Holzweiler, og grafisk designer Erik Spanne (33). Den 13. oktober lanserer trioen det nystartede klesmerket 1313 Selahs første kolleksjon.

Ikke lek med døden

Silva og Ngo sitter ved siden av hverandre utenfor kontorlokalene på Helsfyr i Oslo og diskuterer inspirasjonspunkter. Religion, klubbkultur og musikk nevnes – designere som britiske Martine Rose og det svenske klesmerket Our Legacy dukker også opp i diskusjonen. Hiphop-referanser fra 1990-tallet sitter løst – og det samme gjør klærne.

Kolleksjonen utgjør passende nok 13 plagg og består blant annet av romslig denim: t-skjorter, dobbeltspente jakker og frakker. Det er særlig ett av plaggene som skiller seg ut: en sort genser med påskriften no juegues con la muerte.

– I januar besøkte jeg bestefaren min, som bodde i Chile, forteller Silva.

– Etter at jeg kom hjem, hentet jeg mye inspirasjon derfra. Det siste bestefar sa til meg før han gikk bort, var no juegues con la muerte, som betyr ikke lek med døden. Det bestemte vi oss for å bruke i kolleksjonen.

Fakta: 1313 Selah

Norsk klesmerke

Startet av Tomas Silva, Duy Ngo og Erik Spanne.

Klærne er laget for alle kjønn og kommer i to årlige kolleksjoner.

1313selah.com

25 års erfaring

Til sammen har Silva, Spanne og Ngo 25 års erfaring fra klesbransjen. Ngo utdannet seg ved London College of Fashion og har i tillegg til Holzweiler jobbet for merker som Tom Wood og Moods of Norway. Etter jobben som innkjøper for Yme har Silva jobbet som stylist for blant annet Holzweiler, Livid – og rapduoen Karpe. Spanne, på sin side, startet karrieren i musikkbransjen, har turnert verden rundt og produsert musikk for flere artister under navnet Drippin.

Klesbransjen er en versting når det gjelder bærekraft. Silva og Ngo har bestemt seg for å minimere avtrykket.

– Det er viktig for oss at hele næringskjeden blir behandlet med respekt, sier Silva.

– Noen av produktene har vi bare to eksemplarer av, sier Ngo.

Planen er å selge den faste kolleksjonen i egen nettbutikk, men samtidig tilby klær på bestilling – sydd av Ngos mor.

– Det høres dyrt ut?

– Ja, men det er ikke dyrt bare fordi det skal være dyrt. Det ligger mye tanke og håndverk bak det hele.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.