<p>BMW 1 M Coupe er produsert i begrenset antall, og er allerede en klassiker. Bildet er fra 2011.</p>

BMW 1 M Coupe er produsert i begrenset antall, og er allerede en klassiker. Bildet er fra 2011.

Tiårets potensielle bilklassikere

Tekst

Vil du få varsel hver gang Embret Sæter publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

DNs bilanmelder har plukket fem bilklassikere fra det siste tiåret.

2010-tallet er over. Hvilke biler vil bli stående som dette tiårets klassikere? DN har kikket i bakspeilet, og plukket disse fem kandidatene:

BMW 1 M Coupé

Da BMW i 2011 slapp M-avdelingen løs på minstemann 1-serie Coupé, turte de ikke å kalle den M1, av fare for at den skulle forveksles med merkets første superbil, som kom på slutten av 70-tallet. 1 M Coupé ble navnet, og den er allerede en klassiker. Bilen ble bare produsert i ett år, som 2012 modell, og i alt rullet 6309 eksemplarer ut fra fabrikken. Kun 20 av dem har norske skilter. 340 hestekrefter, bakhjulsdrift og manuell girkasse sørger for at det er en skikkelig kjøremaskin. Av og til dukker det opp biler til salgs i Norge, og prisene ser ut til å holde seg svært godt. Det forlanges mer for en åtte år gammel versjon av denne bilen, enn en to-tre år gammel versjon av den langt mindre sjeldne, men kraftigere erstatteren M2.

Mercedes-Benz SLS AMG

<p>Mercedes-Benz SLS AMG med sine karakteristiske måkevingedører. Bildet er fra 2010.</p>

Mercedes-Benz SLS AMG med sine karakteristiske måkevingedører. Bildet er fra 2010.

SLS er den første modellen som er bygget egenhendig av AMG, hustrimmerne hos Mercedes. Bilen er designet for å erstatte den voldsomme SLR McLaren og fører arven videre fra 300 SL Gullwing, også med sine måkevingedører. Under det lange panseret er det plassert en voldsom V8-motor på 6,2 liter og 571 hestekrefter som ifølge produsenten gjorde den til verdens kraftigste selvpustende motor, altså uten turbo eller kompressor. Dette får vi neppe se igjen i noen produksjonsbil. I Norge er 17 slike biler registrert, hvorav en er av den kraftigere GT-versjonen, og to av den sjeldne Electric Drive-modellen solgt i mindre enn 100 eksemplarer, der Kjell Inge Røkke og Petter Stordalen eier hver sin.

Les test av SLS AMG: Das Beste

Saab 9–5

<p>Dn prøvekjørte Saab 9–5 på den svenske landsbygda i 2010.</p>

Dn prøvekjørte Saab 9–5 på den svenske landsbygda i 2010.

Det største bildramaet i Norden kulminerte med Saabs konkurs i 2012. Den nye 9–5 skulle bli redningen, men ble også det særegne svenske merkets svanesang. Fra 2010 til konkursen klarte fabrikken å bygge 11.280 biler, og de to siste leveårene ble det registrert omkring 200 9–5 i Norge. Elegante linjer og et trist avslutningskapittel i skandinavisk bilhistorie kan gjøre denne til en klassiker.

Les DNs test av Saab 9-5: Comebacket!

Mini Coupé/Roadster

<p>Denne Minien lever opp til navnet med kun plass til to. DN prøvekjørte en Cooper S i 2011.</p>

Denne Minien lever opp til navnet med kun plass til to. DN prøvekjørte en Cooper S i 2011.

Etter at BMW lanserte den første moderne Mini i 2000, har en rekke avarter av merket kommer på markedet. De man ser mest av på det norske markedet er Countryman, og da spesielt i ladbar versjon. De man ser minst av, og som ikke lenger er i produksjon er de ganske så sære tosetersmodellene Mini Coupé og den takløse versjonen Roadster. Bilene var i produksjon mellom 2011 og 2015, og i Norge er det registrert knappe 100 eksemplarer av de to modellene. Heftigste modell er John Cooper Works med 211 hestekrefter, men dem er det ikke mange av her på berget.

Les test av bilen: Kompromissløs

Range Rover Evoque Cabriolet

<p>Range Rover Evoque kabriolet. Arkivbilde fra 2016</p>

Range Rover Evoque kabriolet. Arkivbilde fra 2016

2010-tallet er definitivt suvenes tiår. Alle produsenter har i løpet av tiåret fått suv-modeller. Lamborghini, Maserati, Bentley og Rolls-Royce. Range Rover har alltid levert suver, og i 2017 kom noe av det rareste dette tiåret. Ellers sindige engelskmenn kappet taket av minstemann Evoque, som dermed kom i kabriolet-variant. Registreringsstatistikken viser at det er under 30 biler i Norge. Tanken om å kjøre uten tak i terrenget er noe som henger igjen fra pionerene innen sjangeren, som Jeep og den originale Land Roveren, men at denne ble satt i produksjon kom likevel som en overraskelse.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les testen av bilen: I-landsproblemløsningen

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg en best mulig brukeropplevelse på DN.no. Disse brukes til analyseformål, produktforbedringer samt tilpasning av annonser og innhold. Les mer om informasjonskapsler og hvordan vi behandler personopplysninger på våre personvernsider.

Les mer Lukk