Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Rabarbra-pappa. Selv om man bare trenger gin og tonic, kan man leke seg med andre ingredienser. Alt fra rabarbra til agurk kan passe, sier Stig Bareksten.

Rabarbra-pappa. Selv om man bare trenger gin og tonic, kan man leke seg med andre ingredienser. Alt fra rabarbra til agurk kan passe, sier Stig Bareksten.

Spritbrenner satser på blandevann

Tekst

Vil du få varsel hver gang Ferdinand Wagner Lorenz publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Gin-verdensmester Stig Bareksten håper det flasker seg med ny tonic.

– Gin tonic er den ultimate drinken, sier Stig Bareksten (48).

En Gin tonic består, som navnet tilsier, kun av to ingredienser. Bareksten har vunnet verdensmesterskap i brennevin for ginen sin. Da er det bare på sin plass at han nå også lanserer egen tonic.

Fakta: Norwegian Soda Company

Gründeren bak selskapet er Stig Bareksten, som også etablerte Bareksten Botanical Gin tidligere i 2016.

Planen er at fire ulike typer tonic og én ingefærøl havner i butikkhyllene i løpet av høsten.

Da D2 i 2017 prøvde å finne ut hvordan man får den perfekte GT, slo bartender Jesper Høst fast at den lager man hjemme, med én del gin og fire deler tonic – «da kommer ginens nyanser frem uten at munnen bedøves av brennevinet. Samtidig unngår man at drinken blir for 'spritete' og røff».

Ginteresse

De seneste par årene har interessen for einebærspriten, ginnessansen som det er blitt kalt, vært påfallende.

– Siden «ginbølgen» har tatt helt av, har det også skapt et marked for tonic. Bevisstheten knyttet til forskjellige typer blandevann har økt, og nå finner man tonic med uhorvelig mange forskjellige smaker, sier Bareksten.

Til tross for et mislykket forsøk på å selge tonic for noen år siden, den gang hadde angivelig bergenseren hverken tid eller kapasitet til at prosjektet skulle lykkes, forsøker han seg på nytt nå.

– Jeg har ikke egentlig det i dag heller, men nå har jeg overblikket, humrer han.

Det er det overblikket som har banet vei for fem blandevann-varianter: fire ulike typer tonic og én ingefærøl, som havner i butikkhyllene i løpet av høsten.

– Bareksten handler konseptuelt om å sette navnet mitt på ting som er bra, enten det er glass, sprit eller blandevann.

Internasjonale

Barekstens tonic, som skal selges under navnet Norwegian Soda Company, skiller seg ut ved at de selges på glassflasker – noe som ifølge sjefen selv sørger for at produktet ikke modnes for fort og endrer karakter.

I tillegg har han valgt å satse på en bitrere og mindre sukkerholdig variant enn konkurrentene.

Planen er å lansere tonic-vannet på det internasjonale markedet – i håp om å gjøre konkurrentene like bitre som tonicen.

– Hva er egentlig i veien med gode gamle Schweppes?

– Det er jo strengt tatt Schweppes som har funnet opp hele kategorien, innrømmer Bareksten.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.