Data-gründere gikk over til pedalkraft

Tekst

Vil du få varsel hver gang John-Arne Ø. Gundersen publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Brødrepar sa farvel til Financial Times for å bygge sykler i Skien.

Irrgrønn. Skiens Cykkelfabrik ble grunnlagt i 1926 av Sigurdh Gunnar Klas Erlandsson som produserte sykkelmerket Speed til han la ned i 1960. 91 år senere har brødrene Farstad produsert, i samme bygning, 91 bysykler av typen Speed One – inspirert av Speed-syklene fra 1920- og 1930-tallet.

– Vi ville vise at det gikk an å lage sykler i Norge, sier Aleksander Farstad (43) som sammen med sin bror Bård (40) bestemte seg for å starte sykkelfabrikk i Skien.

Helt tilfeldig var det jo ikke, siden de to software-gründerne en stund hadde kjent på ønsket om å skape noe mer fysisk enn programvare for Financial Times eller storbanker i Tokyo, og allerede hadde kontorer i det som en gang var Skiens Cykkelfabrik. Der, midt i Skien sentrum, hadde det blitt laget sykler fra 1926 til 1960.

Fakta: Skiens Cykkelfabrik

Grunnlagt i 1926 av Sigurdh Gunnar Klas Erlandsson som produserte sykkelmerket Speed til han la ned fabrikken i 1960.

I 2017 ble Skiens Cykkelfabrik relansert av brødrene Aleksander og Bård Farstad, i samme bygning.

91 bysykler av typen Speed One blir produsert, inspirert av Speed-syklene fra 1920- og 1930-tallet.

speedcykkel.com

– Vi studerte de gamle syklene, og snakket med familien til Erlandsson som grunnla sykkelfabrikken. Hva slags sykkel ville han laget i dag, med dagens teknologi og materialer?

Håndsveises

Inspirert av de originale Speed-syklene fra 1920- og 1930-tallet, med samme rammegeometri og designdetaljer, utviklet de Speed One, en klassisk bysykkel med ett gir. Laget av fly-aluminium, uten plast eller karbon.

– Hver eneste komponent er designet i Skien, men blir laget av underleverandører i Europa.

Les også: Sykkelguruen

Rammen håndsveises et sted på kontinentet, kranken lages i Frankrike og hjulene bygges for hånd i Skien, hvor også sykkelen settes sammen. Sykkelens farge er også fra Skien, hentet fra de irrgrønne, kobberbelagte spirene til Skien kirke som designerne har stirret på fra kontorvinduet sitt.

Ikke gå glipp av noe!

Få ukebrev med D2s beste saker rett i innboksen.

Meld deg på her

Limited edition

Speed One lages i kun 91 eksemplarer, siden det er 91 år siden Skiens Cykkelfabrik startet produksjonen, men til våren lanseres to nye og fremtidsrettede sykkelmodeller. Etter planen skal Skiens Cykkelfabrik produsere over 2500 sykler i året, som fabrikken gjorde i sine glansdager.

Utvalgt - Skiens Cykkelfabrik - - Foto: Skiens Cykkelfabrik

Utvalgt - Skiens Cykkelfabrik - - Foto: Skiens Cykkelfabrik

Utvalgt - Skiens Cykkelfabrik - - Foto: Skiens Cykkelfabrik

Utvalgt - Skiens Cykkelfabrik - - Foto: Skiens Cykkelfabrik

– Sykling er en livsstil, og det er viktig for oss, sier Farstad.

– Sykkelen tar deg på besøk til vennen din, ned til byen for å møte noen på kafé, og den tar deg med ut i skogen. Den kan være en sosial venn eller en treningskamerat.

Det er disse opplevelsene og følelsene, som Farstad håper syklene deres skal frembringe.

– Vi vil ta tilbake gleden ved å sykle. For du kan ha mye gøy fra A til B.(Vilkår)

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg en best mulig brukeropplevelse på DN.no. Disse brukes til analyseformål, produktforbedringer samt tilpasning av annonser og innhold. Les mer om informasjonskapsler og hvordan vi behandler personopplysninger på våre personvernsider.

Les mer Lukk