Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Ståhjulingen Segway tok aldri av. Nå er merket er tilbake med elektriske sparkesykler og selvbalanserende rulleskøyter. -

Ståhjulingen Segway tok aldri av. Nå er merket er tilbake med elektriske sparkesykler og selvbalanserende rulleskøyter. -

Segways selvbalanserende rulleskøyter

Tekst

Vil du få varsel hver gang Jan Omdahl publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

De rullende, gyroskopkontrollerte plattformene har en toppfart på 12 km/t.

Det hviler en helt egen tristesse over gruppene med turister på svære Segway-ståhjulinger, trillende som forvokste andunger med hjelm og refleksvest på rekke og rad gjennom verdens turistbyer. Douchebags coming through.

Segway var den radikale transportoppfinnelsen som skulle signalisere frihet og mobilitet, men som i stedet ble et symbol på teknologisk overkill og manglende tenkning rundt design, målgrupper og trafikklovgivning. Det var for mye, for tidlig, for dyrt.

Da Segway kom i 2001, var den så nyskapende (og potensielt farlig) at man hverken fikk bruke den på fortauet eller på veien. Ved siden av marginal sightseeingturisme brukes den vel nå mest av amerikanske parkeringsvakter og kjøpesenter-sikkerhetsvakter, som Paul Blarts heroisk-stusslige skikkelse i «Mall Cop»-filmene.

Fakta: Segway Drift W1

Gyroskopkontrollerte, elektriske rulleskøyter

segway.com

Kinesiske eiere

Men Segway anno 2018 er ikke bare en vits. Merket er tilbake med nye, kinesiske eiere, og nye produkter innenfor det voksende segmentet som kalles «mikromobilitet»: rimelige elektriske kjøretøy som knapt har større fotavtrykk enn brukeren.

Segway lager blant annet el-sparkesykler under merkevaren Ninebot by Segway. ES1 får du fra cirka 7000 kroner hos norske elektrokjeder, toppmodellen ES2 koster 1000 kroner mer.

Segway er nå fusjonert med kinesiske Ninebot, en konkurrerende produsent som ble saksøkt av Segway for kopiering av patenter. Ninebot er eid av techgiganten Xiaomi, som løste rabalderet ved å kjøpe Segway.

Ståhjulingen Segway tok aldri av. Nå er merket er tilbake med elektriske sparkesykler og selvbalanserende rulleskøyter. -

Ståhjulingen Segway tok aldri av. Nå er merket er tilbake med elektriske sparkesykler og selvbalanserende rulleskøyter. -

I drift

Hakket mer spektakulære enn sparkesyklene er de funky duppedittene som snart kommer i salg under navnet Drift W1. Her snakker vi om selvbalanserende sko, eller kanskje snarere rulleskøyter, som du setter føttene på før du summer av gårde.

De rullende, gyroskopkontrollerte plattformene har en toppfart på 12 km/t, det er vel cirka tre ganger raskere enn rolig gange. Hastighet og retning kontrolleres med presset du påfører med føttene. Batteriene varer i 45 minutter på en ladning, ladetiden er tre timer. Om tingestene går tomme for strøm og må bæres hjem, eller du skal opp en trapp, er det voksne syv kilo å drasse på. Prislappen havne trolig i underkant av 4000 kroner, bare blåbær mot den gamle Segwayens 40.000.

Her kan det fort være duket for en ny bølge rulleskøytedans, med tilhørende bruddskader. Skøytene er ikke festet til foten på noe vis, man står bare der på et mykt gummibelegg og håpe det beste.

Det skal ikke veldig mye fantasi til for å se for seg noen spektakulære tryn når hjulene treffer en passe dyp sprekk i fortauet, så her er nok hjelm, samt kne- og håndleddsbeskyttere, obligatorisk ekstrautstyr.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.