Det beste fra 2018

Her er de beste platene, bøkene, seriene og filmene fra 2018, ifølge DNs anmeldere.

MUSIKK | Audun Vinger

Robyn | «Honey» | Konichiwa

Finnes det noen finere popstjerne enn Robyn? Hennes første album på åtte år inneholder temperaturer vi kjenner fra hennes tidligere musikalske kunstnerskap. Men mer deep house-orientert denne gang, overraskende mange av låtene er basert på sterke moods og minimalistiske rytmer, der små følelsesgester og idéøyeblikk får lov til å være selve låtene. Alvorlig dansemusikk. Og stemmen, da. Dån.

Atomic | «Pet Variations» | Odin

Den norsk/svenske kvintettten er det mest givende jazzbandet dette årtusenet. Her tolker de på særegnet vis andre. Tittelkuttet tar utgangspunkt i Beach Boys’« Pet Sounds», og vi er innom materiale fra Bley, Garbarek m. fl. Deres skummelvakre tolkning av et stykke fra Olivier Messiaens endetidskvartett er et rystende stykke tidsånd fra Annen verdenskrig som beklageligvis føles aktuelt igjen.

Marja Mortensson | «Mojhestasse - Cultural Heirlooms» | Vuelie

I et år med Ella Marie på «Stjernekamp», tv-serier om joiking og urfolks rettigheter og kulturelle egenart igjen er på dagsorden, føles sørsamiske Marja Mortenssons musikk underlig aktuell. Men også totalt løsrevet fra tiden, i en sangstil ulikt det meste. Det er forunderlig vakkert og full av mysterier, satt til et unikt lydlandskap av Daniel Herskedal på tuba og Jakop Janssønn på trommer.

DJ Koze | «Knock Knock» | Pampa Records

Tyskeren DJ Koze lager forunderlig og særdeles fengende dansemusikk man virkelig kan fortape seg i, enten man er lost in music ute på dansegulvet eller lykkelig plassert i sofagropen. Sofistikert, eksotisk, eiendommelig og vemodig, vrengt discomusikk, full av farger, stemninger og rolige innfall - det låter egentlig litt norsk. Sanggjester som Róisín Murphy og Kurt Wagner løfter det ytterligere.

SERIER | Øyvor Dalan Vik

Le bureau des légendes | Frankrike 2015-18 | NRK

En serie som består av alle de klassiske elementene vi kjenner fra andre spionfortellinger, bare bedre, mer gjennomarbeidede og aktuelle enn de fleste har klart å få til. Samtidig er de personlige relasjonene mellom agentene i den franske etterretningstjenesten minst like fengslende: Aldri har det vært laget et drama med mer engasjerende og enerverende personalmøter.

My Brilliant Friend | Italia 2018 | HBO

Unge Ludovica Nasti er fenomenal som Lila i de to første episodene av HBO-produksjonen av Elena Ferrantes enorme romansuksess. Hun er uhåndgripelig og likevel så tilstedeværende, hun er en eldgammel sjel, men også et barn. Som tv demonstrerer «My Brilliant Friend» til stadighet at mindre er mer; Ferrantes ordrike roman er destillert til konsentrerte bilder som forteller oss minst like mye.

Serien Lykkeland fra NRK i 2018. Her Pia Tjelta som Ingrid Nyman.

Lykkeland | Norge 2018 | NRK

Drama som forteller historien om Norge i en brytningstid som fremdeles er aktuell. Oljen pumpes inn over et Stavanger som har levd godt av fisk, moralisme og salmesang, og handlingen drives av en ung jente som ser personlige muligheter og bedre utsikter når cowboyene våkner i bedehusland og kjederøykende politikerne skal avgjøre vår alles fremtid i champagnerus.

Atlanta | USA 2018 | Viaplay

En dramedie der man ikke gapskratter med godt timede mellomrom, selv om man av og til gjør det også. Sesongen «Robbin’ Season» følger tre unge afroamerikanske hovedpersoner gjennom en handling som stadig tar visuelle og tematiske avstikkere som har eller ikke har med historien å gjøre. Formmessig nyskapende og uendelig underholdende på den smarte, frekke måten.

FILM | Øyvor Dalan Vik

120 slag i minuttet | Frankrike 2017 | regi Robin Campillo

En optimistisk tragedie, en potent og intensiv tidslomme fra en epoke som er glemt, en historie som føles presserende å få fortalt. Hovedpersonene er hiv-smittede i en periode da man fremdeles levde på lånt tid og var 1990-tallets spedalske. Imponerende rolletolkninger og sjeldent sterk livslyst.

Leave No Trace | USA 2018 | regi Debra Granik

På mange måter en lignelse over enkelte sider av dagens USA og den mangelfulle omsorgen som vises de mange som er kommet hjem fra en krigssone med posttraumatisk stress-syndrom. En bemerkelsesverdig film der historien nærmest hviskes frem av hovedpersonene, faren Will, ekssoldaten, og datteren Tom som blir voksen på en annen måte enn de fleste andre.

The Tale | USA 2018 | regi Jennifer Fox

Veldig godt om noe aldeles for jævlig. En intenst ubehagelig film om et vedvarende overgrep på et tillitsfullt barn. Men den er også et imponerende nyansert innblikk i regissørens mentale prosesser i alle de årene som er gått etter at det skjedde. Det er både rørende og opprørende, men først og fremst gjør det inntrykk når offerrollen aldri får overskygge motet.

Blindsone | Norge 2018 | regi Tuva Novotny

Usminket om reaksjonene og etterpåklokskapen når det utenkelige skjer. En tilsynelatende helt vanlig dag blir et drama som skal forandre alles liv for alltid. Én eneste tagning gjør at publikum blir med på hvert pust av sjokk og vantro. Pia Tjelta i en av sine beste roller som moren til en ung jente som er villig til å velge bort livet.

BØKER | Bjørn Gabrielsen

Erlend Loe | Dyrene i Afrika | Cappelen

Mens Erlend Loe ofte presenteres som en «morsom» forfatter, skriver han i bunn og grunn tragedier. «Dyrene i Afrika» handler om en glad vennegjeng som drar til Afrika for å «skjende dyr» som en slags bisarr miljøvernsaksjon. Men det er en bok om menneskets ubehjelpelighet og grunnleggende fremmedhet for seg selv og verdenen.

Trude Marstein | Så mye hadde jeg | Gyldendal

Et helt kvinneliv, fortalt gjennom tilsynelatende trivielle nedslag over flere tiår. Boken er blitt tolket inn som en fortelling om seriemonogami og partnerskifte, men handler om noe mer grunnleggende og universelt enn det.

Jón Kalman Stefánsson | Sommerlys, og så kommer natten | Press

Noveller fra en islandsk småby, der forfatteren skaper et helt univers som er umiddelbart lett å leve seg inn i. En uvanlig lett bok.

Per Anders Todal | Havlandet. Historia om hava som skapte Noreg | Vigmostad/Bjørke