Et sjeldent interessant portrett

Rikt liv. Rebecca Miller har filmet og intervjuet faren Arthur Miller og viser oss mannen og tankene bak tekstene.

«Arthur Miller: Writer» er et personlig, levende og informativt portrett laget av forfatterens datter.

Den amerikanske drømmen. Børskrakket i 1929. Annen verdenskrig. Joseph McCarthys hekseprosess mot antatte kommunister. Stor suksess og enkelte fiaskoer. Flere ekteskap, et av dem med Marilyn Monroe, og barn i praktisk talt ulike generasjoner.

Alt dette hørte med i forfatteren Arthur Millers liv. Han hadde allerede vært en kjent person i flere tiår da datteren, filmskaper Rebecca Miller, ble født. Som hun sier i filmen, hadde han levd gjennom så mange forskjellige epoker i USAs historie at for henne kjentes det nesten som om han var fra en annen tid.

Fakta: «Arthur Miller: Writer»

USA 2018, regi Rebecca Miller, spilletid 100 minutter. Tilgjengelig på HBO Nordic.

Med: Arthur Miller, Inge Morath, Rebecca Miller og flere.

Og det var han jo.

Lang prosess

Rebecca Miller merket seg dessuten at farens offentlige person og den private hun kjente, skilte seg nokså mye fra hverandre. Tidlig begynte hun å filme og intervjue ham, samle på bilder og annet som kunne være med på å skape en rikere fortelling enn den alle visste om.

Hun samlet i 20 år. Og allerede i de første filmsnuttene hun laget da hun var ganske ung, viser hun talent for å skape liv i bildene, i praten dem i mellom og i komposisjonen. «Arthur Miller: Writer» er dermed blitt mer enn en biografisk film; den er livlig, levende og innholdsrik. Rebeccas mor er for øvrig fotografen Inge Morath – som tok det berømte bildet av lamaen som stikker hodet ut av en drosje på Manhattan. Så både kompositorisk og tekstlig skulle arven være i orden.

Arthur Miller selv er kanskje aller mest kjent for å ha skrevet teaterstykket «En handelsreisendes død» (1949) og manuset til filmen «The Misfits» (1961) med Clark Gable og hans daværende kone Marilyn Monroe i hovedrollene. Ikke like kjent er det at hans far var en tilsynelatende tilbakestående gutt som kom alene fra Polen som seksåring og forble analfabet hele livet til tross for at han etter hvert ble en fremgangsrik forretningsmann.

Skrev det usagte

Børskrakket tok knekken på rikdommen, men arbeidsmoralen besto. I et av intervjuene forteller Miller at det var mangelen på en fruktbar konflikt med faren som fikk ham til å begynne å skrive. Han skrev for å kunne gå inn i den tematikken som ikke var naturlig å samtale om, for å kunne uttrykke det som ellers ikke kunne sies, og for å gjøre kompliserte problemstillinger forståelige. «This is what you think you see», forklarer han i et av intervjuene. Og når man snur på det, så er det kanskje noe helt annet.

Filminteressert? Les mer om film her

«Arthur Miller: Writer» bringer mange eksempler på hvordan hendelser i forfatterens liv ble bearbeidet gjennom manuskriptene hans – for eksempel om hvordan hans vennskap og samarbeid med film- og teaterregissøren Elia Kazan fikk seg en alvorlig knekk da Kazan valgte å vitne for Un-American Activities Committee. Det var et fryktelig feilgrep, men Kazan var jo også et offer, fremholder Miller.

Bare ett tema er ikke berørt i noen av hans arbeider: Rebeccas bror Daniel, født med Downs syndrom, og som ble plassert på institusjon rett etter fødselen og aldri besøkt av foreldrene. Det er Rebecca selv som tar det opp etter at begge foreldrene hennes er døde. Utelatelsen gjør sterkt inntrykk, samtidig som Rebecca Miller tilbyr oss en forsoning.

«Arthur Miller: Writer» er et sjeldent interessant portrett.(Vilkår)