30.11.2022 Gisle James Natvik Farvel til Norges verste kontrakt? Ny finansavtalelov skal fra årsskiftet gjøre det mindre lønnsomt for banker å la seg ID-svindle. Men BankID vil trolig fortsatt påføre individet for mye svindelrisiko.
03.10.2022 Øyvind Westby Brekke Ikke kast 18 år med digital utvikling og investering ut vinduet Regjeringen bør i arbeidet med nye eID bygge videre på jobben vi markedsaktører har gjort. Det vil være både best og billigst.
25.08.2022 Petter Omland Finansbransjens Mikke Mus-domstoler Svindelofre har krav på bedre behandling enn de gjerne får når sakene håndteres i bankenes kontorlandskaper eller interne organer som benevnes som «klagenemnd» eller «reklamasjonsnemnd».
08.06.2022 John Erik Setsaas Innlegg: Fremtidens digitale identitet er desentralisert Vi ville ikke delt passet vårt med en fremmed. Hvorfor gjør vi det da med vår digitale identitet?
29.09.2021 Eivind Gjemdal Innlegg: Nødvendig med felles kamp mot svindel med elektronisk ID Det offentlige og finansnæringen bør stå sammen i kampen mot svindel med elektronisk ID. Den nye regjeringen kan ta fatt ved å få utredet ansvaret for misbruk av eID og e-signatur.
03.03.2021 Marie Biørnstad Innlegg: Banken må ta noe av ansvaret for sms-svindel mot kundene DNB klandrer kundene sine for å trykke på lenker i falske svindeltekstmeldinger, men sender selv ut lenker til kundene via sms. Den dobbeltmoralske praksisen er en felle for kundene.
01.12.2020 DN mener: Ny lov jevner ut skjevheten mellom bank og kunde - men jevnbyrdige blir de neppe Finansbransjens kunder får et større vern i ny finansavtalelov. Det gjenstår å se om det er sterkt nok.
25.11.2020 Ny lov gir bankene ansvaret for tap ved bankID-svindel Tirsdag avga justiskomiteen sin innstilling til ny finansavtalelov. – Med den nye loven blir ansvaret plassert hos tjenesteleverandøren – og det er der ansvaret hører hjemme, sier direktør i Forbrukerrådet.
05.11.2020 Erik Røsæg Innlegg: Det er på tide å vurdere BankID ut fra kundenes interesser Et sikrere system, ikke bare flinkere kunder, må til for å hindre id-svindel. Å avgrense bruken av BankID er én vei å gå – de få gangene man selger huset sitt, kan det kanskje skje på gamlemåten?
28.10.2020 Erik Røsæg Innlegg fra jusprofessor: Min BankIDentitetskrise Jeg er bekymret. Når salg og pant i hus blir tinglyst, stiller tinglysingen ingen kontrollspørsmål av den typen Høyesterett nå har sagt at bankene må stille ved låneopptak.
26.10.2020 DN mener: Ny BankID-dom retter opp den skjeve maktbalansen mellom banken og kunden Høyesterett ga fullt medhold til offer for BankID-svindel. Det er en god avgjørelse og helt i tråd med ny lov.
23.10.2020 Full seier til BankID-offer – blir kvitt milliongjeld BankID-offeret fra Kristiansand ble hørt av landets høyeste domstol. Forbrukerrådet mener dommen gir forbrukerne sterkere vern ved identitetstyveri.
27.09.2020 Måtte selge leiligheten og flytte fra datteren etter BankID-svindel I løpet av to uker ble 13 usikrede lån, tre kreditter og fire kontoer etablert i Benedictes navn. Mer enn to millioner kroner av pengene som ble tatt opp i lån havnet i Uganda.
09.09.2020 DN mener: Kunden vet ikke hvilken risiko som ligger i BankID Banken må ta mer ansvar for at kundene ikke svindles. Da kan det ikke være like lett å inngå låneavtale som å kjøpe en vinterjakke.
08.09.2020 Presenterte nye bevis i BankID-sak i Høyesterett Høyesterett må ta stilling til nye bevis når de skal avgjøre om et offer for BankID-svindel må erstatte bankens tap.
08.08.2020 Vil gi lov som skal hjelpe ofre for BankID-svindel tilbakevirkende kraft Bankkunder som er dømt til millionerstatning etter å ha bli utsatt for id-tyveri, kan gå fri dersom SV får gjennomslag: – Altfor mye ansvar er blitt lagt over på den som har vært offer for svindel, mener SVs nestleder Torgeir Knag Fylkesnes.
03.10.2022 Ikke kast 18 år med digital utvikling og investering ut vinduet Øyvind Westby Brekke Innlegg
01.12.2020 DN mener: Ny lov jevner ut skjevheten mellom bank og kunde - men jevnbyrdige blir de neppe Leder