05.06.2023 Marte Eidsand Kjørven Svindelofre må betale tilleggsskatt på stjålne BSU-penger Ekssamboeren tømte BSU-kontoen hennes. Skatteetaten mener at svindelofferet dermed har brutt vilkårene i BSU-avtalen og må betale ekstra skatt.
30.11.2022 Gisle James Natvik Farvel til Norges verste kontrakt? Ny finansavtalelov skal fra årsskiftet gjøre det mindre lønnsomt for banker å la seg ID-svindle. Men BankID vil trolig fortsatt påføre individet for mye svindelrisiko.
02.10.2022 Ellen Bennin Brataas ID-svindel rammer kvinner hardest og oftest To av tre eID-tyveri gjøres i nære relasjoner. Det er først og fremst kvinnene som blir svindlet av sine nærstående.
09.09.2022 Marte Eidsand Kjørven Kjærlighetssvindel: Moralisering gir ingen løsning Digitaliseringen har gjort kjærlighetssvindel enklere. Selv om ofrene neppe bør få samme vern som ofre ved ID-tyveri skal få, er det gode grunner til å styrke forbrukervernet også på dette feltet.
25.08.2022 Petter Omland Finansbransjens Mikke Mus-domstoler Svindelofre har krav på bedre behandling enn de gjerne får når sakene håndteres i bankenes kontorlandskaper eller interne organer som benevnes som «klagenemnd» eller «reklamasjonsnemnd».
07.08.2022 DNB har «konsekvent unnlatt» å sende tvistesaker til Finansklagenemnda: – De har brutt reglene Svindlede DNB-kunder risikerer å bli overlatt til seg selv, mener forbrukerrådet. DNB sier de ikke kjenner seg igjen i beskrivelsen.
29.09.2021 Eivind Gjemdal Innlegg: Nødvendig med felles kamp mot svindel med elektronisk ID Det offentlige og finansnæringen bør stå sammen i kampen mot svindel med elektronisk ID. Den nye regjeringen kan ta fatt ved å få utredet ansvaret for misbruk av eID og e-signatur.
07.09.2021 Bank nektet å gi BankID til kvinne med autismediagnose Nå er banken felt for ulovlig diskriminering av noen med funksjonsnedsettelse.
12.08.2021 Brukte andres BankID for å kjøpe 13 Teslaer, fire BMW-er, tre VW, en Mercedes, en Audi, en Toyota og en Ford Bilene er borte og mannen er tiltalt for grove bedragerier for 11 millioner kroner.
29.06.2021 DN mener: Finansklagenemnda må styrkes Ny finansavtalelov skal rette opp noe av den skjeve maktbalansen mellom kunde og finansinstitusjon, men da bør også Finansklagenemnda styrkes.
04.06.2021 Gammel svindel i ny drakt vokser frem: – Pengene er borte før man rekker å reagere Nordmenn lures til å tro de søker på jobb, men blir i virkeligheten svindlet på utspekulert vis. Bitcoin brukes for å maskere endestasjonen.
15.04.2021 Forbrukerrådet vil spleise på advokatregning i sak om «Olga-svindel» Nylig ble en 75-åring dømt til å ta tapet på mer enn 150.000 kroner etter såkalt Olga-svindel. Nå ankes saken i lagmannsretten med hjelp fra Forbrukerrådet og et advokatfirma.
02.04.2021 Får millioner til å forske på identitetstyveri Forskningsrådet gir nesten 25 millioner kroner til forskning på digitalt identitetstyveri. Mindre svindel og bedre rettssikkerhet er målet med forskningen.
03.03.2021 Marie Biørnstad Innlegg: Banken må ta noe av ansvaret for sms-svindel mot kundene DNB klandrer kundene sine for å trykke på lenker i falske svindeltekstmeldinger, men sender selv ut lenker til kundene via sms. Den dobbeltmoralske praksisen er en felle for kundene.
06.02.2021 BankID-offer får saken opp på nytt Da Benedicte (34) ble utsatt for BankID-svindel, måtte hun selge leiligheten og flytte fra datteren. Nå har lagmannsretten besluttet at dommen der banken vant, skal gjenåpnes.
25.11.2020 Ny lov gir bankene ansvaret for tap ved bankID-svindel Tirsdag avga justiskomiteen sin innstilling til ny finansavtalelov. – Med den nye loven blir ansvaret plassert hos tjenesteleverandøren – og det er der ansvaret hører hjemme, sier direktør i Forbrukerrådet.
07.08.2022 DNB har «konsekvent unnlatt» å sende tvistesaker til Finansklagenemnda: – De har brutt reglene Privatøkonomi
12.08.2021 Brukte andres BankID for å kjøpe 13 Teslaer, fire BMW-er, tre VW, en Mercedes, en Audi, en Toyota og en Ford Jus
04.06.2021 Gammel svindel i ny drakt vokser frem: – Pengene er borte før man rekker å reagere Kriminalitet